logo-white

Norge vs. Europa: Laveste snitthastighet mellom storbyene

Til tross for store bevilgninger og investeringer i veinettet, spesielt siden 2014, har Norge fortsatt den laveste gjennomsnittshastigheten mellom de største byene på hovedveinettet.  Det kom tydelig fram i en undersøkelse Vista Analyse gjorde på oppdrag for Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) i 2021 – og det er ingen ting som tilsier at dette har endret seg de siste årene.

Norge har den laveste snitthastigheten mellom landets storbyer – raskeste biltur mellom storbyene finner man i Frankrike, viser en undersøkselse som Vista Analyse har gjort for OFV – Opplysningsrådet for veitrafikken (Illustrasjonfoto OFV/Bo A. Bergan)

Stykkevis og delt – negative effekter 

Rapporten «Kvaliteten på det norske veinettet – en sammenligning med utvalgte europeiske land» viser en oversikt over snitthastigheten mellom de største byene i Norge. Justert for trafikk ligger snitthastigheten på snaue 70 km/t. 

– Dette viser at vi ikke har lyktes med å avvikle en stykkevis og delt utbygging av hovedveinettet. Vi evner ikke å ta ut de store gevinstene ved å bygge ut et effektivt stamveinett, det er dårlig politikk for folk, næringsliv og ikke minst for klima og naturen, sier fagsjef Rikard Gaarder Knutsen i OFV.  

Venter i tiår på avklaring 

Norge har et av de høyeste investeringsnivåene i veisektoren, sammenlignet med de øvrige landene. Nær 40 milliarder årlig går til sektoren. Dette både målt i forhold til utstrekningen av veinettet og som andel av brutto nasjonalprodukt.  

OFV mener at den samlede nytten av motorveiutbygging mellom de største byene må komme på plass raskere, og det gjøres best ved å bygge de store veiprosjektene sammenhengende. Stykkevis og delt veiutbygging gir svak nytte for alle – også naturen 

– Mange grunneiere, kommuner og andre har ofte ventet i tiår på å få avklaring på om veien skal bygges eller ikke. Ny NTP viser også at enkelte prosjekter fortsatt blir offer for denne type tenking. Denne utviklingen er vi nødt til å snu, sier Gaarder Knutsen. 

Høyest fart i Frankrike 

Om lag én prosent av det norske veinettet samlet sett er motorveinett, mens Spania har høyest andel i undersøkelsen med 2,3 prosent.  

Frankrike har den høyeste gjennomsnittlige kjørehastigheten utenom rushtid, med drøye 105 km/t. Dette i kontrast til Norge som er nede på drøyt 68,5 km/t. I vårt nærmeste naboland, Sverige, er gjennomsnittshastigheten utenom rushtid 87,9 km/t, mens den i Danmark ligger på 91,1 km/t. 

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Hele luftfartsindustrien står overfor en spennende og nødvendig transformasjon. Rundt 2035 vil såkalte nullutslippsfly med en kapasitet på rundt 75 seter begynne å komme ut på markedet, drevet av for eksempel elektrisitet og hydrogen (Fotokilde: Air France KLM)

KLM vinner pris for «Årets strategiske investering» innen bærekraft

(Foto: Jessica Claren)

20 kulinariske nyheter på svenskekysten

(Foto: Saudi Tourism Authority)

Reisetips: AIUla i Saudi-Arabia

Den nye ruteåbning vækker smil hos repræsentanter fra både airBaltic og Billund Lufthavn (Foto: Billund Airport)

airBaltic udvider i Billund Lufthavn med rute til Tallinn

The Fjords DA har motteke fleire prisar for sine tre innovative fartøy i Vision-klassen. To av desse går på Nærøyfjorden, medan det tredje fartøyet opererer i Oslofjorden. Selskapet har i tillegg aktivitet med fleire båtar i Geiranger og Hardanger (Foto: Sverre Hjørnevik)

Norway’s Best Group blir eineeigar i The Fjords