logo-white

Kystruten Bergen-Kirkenes får nye miljøkrav og deles inn i tre pakker

– Regjeringen er opptatt av å stimulere til konkurranse. Konkurranse bidrar til at vi oppnår et godt tjenestetilbud for kystbefolkningen — samtidig som de reisende og staten ikke må betale mer enn det som er nødvendig, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

MS Trollfjord (©otoerres)

Ny avtale om kjøp av sjøtransporttjenester på kystruten skal inngås med virkning fra 1. januar 2020 eller 1. januar 2021.

Staten kjøper sjøtransporttjenester på strekningen Bergen-Kirkenes for å sikre et tilfredsstillende transporttilbud for passasjerer som reiser lokalt eller regionalt fra havn til havn, og godstransport mellom Tromsø og Kirkenes. I dag har Samferdselsdepartementet avtale med Hurtigruten AS for perioden 2012-2019. Det er mulig å forlenge denne med ett år. En endelig beslutning om å forlenge avtalen med ett år vil bli fattet i løpet av anbudsprosessen.

Statsråd Ketil Solvik-Olsen (Foto: Reynir Johannesson/FrP)

– Kystruten Bergen-Kirkenes er en viktig del av transporttilbudet for befolkningen langs kysten og en bærebjelke for mange kystsamfunn. Tjenesten bidrar også til å sikre tilgang til transport når andre muligheter faller bort, spesielt vinterstid med stengte veier. I tillegg til fortsatt helårlige, daglige seilinger til de samme havnene som før, vil den nye kontrakten deles i tre pakker. Dette vil øke muligheten for konkurranse om tjenesten, sier Solvik-Olsen.

Konkurransen deles inn i tre pakker, slik at flere leverandører kan betjene ruten. To av pakkene har fire ruter, mens den tredje har tre ruter. Hver av rutene er helårlige og gjennomgående seilinger tur-retur Bergen-Kirkenes, og alle havner på ruten skal fortsatt betjenes daglig. Den nye kontrakten har en varighet på 10 år med mulighet for å forlenge med ett år.

Les også: Samferdselsdepartementet inviterer til markedsdialog om den kommende konkurransen om kystruten Bergen-Kirkenes - Kystruteavtalen løper ut — neste anbudsperiode lyses ut

Anbudet omfatter også klima- og miljøkrav som skal sikre at CO2-utslippene fra skipene som betjener ruten blir betydelig lavere enn i dag, at skipene er tilrettelagt for landstrøm og benytter landstrøm der det er tilgjengelig i havn, samt at tungolje ikke kan benyttes som drivstoff.

I en vurdering av statens kompensasjon til Hurtigruten i gjeldende avtale, har EFTAs overvåkningsorgan (ESA) kommet til at det ikke foreligger ulovlig statsstøtte. ESA signaliserte samtidig at det er viktig å legge til rette for mer konkurranse ved fremtidig kjøp av tjenester i denne størrelsen. Samferdselsdepartementet har hatt dialog med ESA i forberedelsene til utlysning av ny konkurranse. ESA har gitt uttrykk for at departementet har lagt til rette for en konkurranse som vil innebære at statsstøtteregelverket overholdes.

Les også: ESA frikjenner Hurtigruten: — En seier for hele kysten !

Konkurransedokumentene legges ut på doffin.no klokken 12 tirsdag 19. september.

Les mer om Kystruten Bergen-Kirkenes på Regjeringen.no HER 

Les flere saker om Hurtigruten HER 

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto: Stena Line)

Strawberry overtager driften af Stena Line`s The Reef-hotel i Frederikshavn

(Bilde: SAS – Scandinavian Airline)

SAS blir med i SkyTeam

Cadiz ligger ved Atlanterhavet - sydvest i Andalusia, rundt 120 kilometer syd for regionhovedstaden Sevilla. Nærmeste flyplass ligger i Jerez, 40 kilometer lengre nord (Fotokilde: Ticket)

Få en forsmak på sommeren uten trengsel – her finner du de autentiske spanske perlene

Kvitnes Gård ligger i Vesterålen   (Foto: Eivind H. Natvig/Institute)

Har millioner – leter etter reiselivets beste nyskapingsprosjekter

(Foto: Apollo Sports/Surfakademin)

Apollo Sports inngår samarbeid med Surfakademin