logo-white

Investerer millioner i sykkeleventyret

Telenor har investert drøye 60 millioner kroner i mobilnettet og bygget ni nye basestasjoner i løypetraseen til sykkelrittet Arctic Race of Norway. Dette er varige investeringer i arrangørkommunene noe innbyggerne vil få glede av også etter rittet.

Arctic Race of Norway 2021 - sykkelritt - Finnsnes / Malselv
Arctic Race of Norway er en folkefest når rittet pågår. Etterpå sitter vertskommunene igjen med super dekning på mobil og bredbånd, til glede for innbyggere og næringsliv. (Foto: Rune Dahl)

Fra torsdag 11. august til søndag 14. august ruller sykkelrittet fra Mo i Rana til Trondheim.

Levanger er en by med stolte sykkeltradisjoner. 50 år etter at deres store sykkelsønn Knud Knudsen vant OL-gull i München, ruller verdens beste syklister gjennom byen. Levanger er vertskommune for avslutning av den tredje etappen. I likhet med de andre vertskommunene betyr dette store investeringer i bedre kapasitet.

Her er de fire etappene, og Telenors investeringer i telekom:

  1. Mo i Rana og omegn – ca 8 millioner kroner
  2. Mosjøen – Brønnøysund – drøye 2 millioner
  3. Namsos – Levanger – drøye 15 millioner
  4. Trondheim og omegn – over 38 millioner

Dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor Norge forteller at investeringene er en kombinasjon av helt nye basestasjoner og oppgradering av eksisterende nett.

– Vi bygger ni helt nye basestasjoner for å sikre optimale forhold gjennom løypetraseen. Dessuten fremskynder vi en del planlagte oppgraderinger i vertskommunene.

Arctic Race viktig for utbygging av mobilnettet

Telenor og Arctic Race of Norway (ARN) fornyet i vinter samarbeidsavtalen for tre nye år.

Amundsen understreker at Arctic Race er en viktig del av Telenors nasjonale arbeid for å knytte landet sammen med et mobilnett i verdensklasse.

– Gjennom avtalen skal Telenor sikre god mobildekning for publikum, arrangør og andre som har behov for et lynraskt mobilnett i forbindelse med rittet. Og med oppgradering til superraskt 5G enkelte steder, åpner det seg helt nye muligheter for privatkunder og bedriftsmarkedet, sier Amundsen.

Daglig leder Knut-Eirik Dybdal i Arctic Race of Norway er glad for at sykkelrittet gjennom avtalen med Telenor kan leve opp til sin ambisjon om å være mer enn et sykkelritt.

– Vi jobber for at Arctic Race of Norway skal bidra til en positiv utvikling av lokalsamfunnene rittet beveger seg gjennom. Avtalen med Telenor sikrer varige forbedringer i viktig infrastruktur som innbyggere og lokalt næringsliv kan nyte godt av også etter at sykkelrittet er ferdig, sier Knut Eirik Dybdal.

Dekning betyr myefor vertskommunene

Kommunene står nærmest i kø for å være vertskap for sykkelrittet. Dette bygger lokal stolthet, men ikke minst varige gode mobilforhold.

Rana er en av kommunene som virkelig nyter godt av rolla som vertskap for ARN. Ordfører Geir Waage er svært tilfreds med ringvirkningene av sykkelrittet.

– Med 5G-utbyggingen i Rana får vi en klart forbedring av grunnleggende infrastruktur. Når det nye 5G-nettet kommer i drift vil både innbyggere, næringsliv og offentlig sektor få tilgang til et trådløst høyhastighetsnett.

Det vil forenkle hverdagen for innbyggere og gi nye muligheter og økt konkurransekraft for industri og næringsliv. Et 5G-nett vil også være viktig for å kunne ta i bruk og øke graden av ny teknologi i driften i kommunen.

– Rana kommunes visjon er at vi skal være Norges grønne industrihovedstad, og at framtida er fornybar. Etablering av et trådløst høyhastighetsnett er et viktig bidrag for at vi skal nå vår visjon.

– Jeg ser fram til at 5G blir tatt i bruk i Rana kommune, sier ordfører Geir Waage.

Av kommunene som er vertskap for årets sykkelritt er det særlig Trondheim som får det største 5G-løftet. Byen der 5G først ble lansert i Norge i 2020 er vertsby for avslutningsetappen. Her investerer Telenor nærmere 40 millioner kroner.

5G for alvor i bruk

Telenor gjennomfører nå tidenes moderniseringsløp for hele mobilnettet, som fornyes på 2G, 4G og 5G.

– Vi bytter kabler, antenner og radiodel, og som hovedregel blir 4G kapasiteten alene mer enn doblet. Innen sommeren 2024 skal hele landet være koblet på 5G-nettet. Det nye nettet med fart og teknologi åpner nye muligheter for arrangør og ikke minst produsent av lyd og bilder. For første gang vil det under Arctic Race være en egen motorsykkel med TV-produksjon kun på mobil for å teste ut mulighetene dette gir. Vi rekker ikke å dekke hele løypa med 5G i år, men det blir utvilsomt verdens raskeste ritt med tanke på farten i mobilnettet, sier Amundsen.

Han skryter av samarbeidet med vertskommunene.

– Jeg har kjørt løypetraseen flere ganger, og sammen med kommunene har vi vurdert hvordan vi best løser utfordringene med dekning. Samarbeidet med kommunene har vært avgjørende for at arrangør, støtteapparat rundt syklistene, publikum og media vil få svært gode mobilforhold, sier Amundsen.

Fakta om Arctic Race of Norway:

Arctic Race of Norway er et norsk etapperitt i landeveissykling som er en del av Europatouren. Rittet går over fire etapper i Nord-Norge, og besøker Trøndelag i år. Den første utgaven gikk i 2013, med start i Bodø.

Les også: Sterke norske ryttere skal kjempe mot verdenseliten (august 2022)

Les flere nyheter og artikler om Artic Race of Norway HER – Nettsidene til Artic Race of Norway finner du HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto: Qatar Airways)

Hamad International Airport kåret til “Verdens Beste Flyplass” under Skytrax World Airport Awards 2024

(Bilde/illustrasjon: apollo reiser)

Apollo lanserer nye reiser til «Destinasjon Ukjent»

Radisson Hotel & Conference Centre Oslo Airport har 52 moderne og fleksible møterom (Foto: Radisson Hotel Group)

Erfaren hotelldirektør vender tilbake til Oslo Lufthavn Gardermoen

Røst lufthavn (Foto: Øystein Løwer/Avinor)

Daniel Østensen ny lufthavnsjef for Røst og Værøy