logo-white

Hurtigruten putter tang på sjampoflaska

Hurtigruten bytter ut dagens såpe og sjampo med nye, bærekraftige produkter laget med tang fra Lofoten. I samarbeid med Lofoten Seaweed har selskapet utviklet en eksklusiv serie produkter som er bedre for både mennesker, havet og naturen.

Hurtigrutens nye kolleksjon, med tang fra Lofoten Seaweed (Bilde: Jillian Høiberg Photography)

Nå skal Hurtigrutens gjester få mer bærekraftige hud- og hårpleieprodukter på lugaren. Produktene, som er fri for kjemikalier og med håndhøstet tang fra Lofoten, lages på Stokmarknes. Endringen betyr at Hurtigruten bytter ut 14 000 liter såpe, sjampo og andre hudprodukter importert fra utlandet med bærekraftige produkter som lages lokalt.

– Dette er et utrolig kult prosjekt, og vi har ikke hørt om noen andre rederier som gjør det samme. Den nye serien gir mindre utslipp til naturen, mindre avfall og er i tråd med vår filosofi om å handle lokalt for å minimere vårt klimaavtrykk mest mulig, sier prosjektleder Carina Mæhle fra Hurtigruten.

Carina Mæhle fra Hurtigruten, Angelita Eriksen og Tamara Singer fra Lofoten Seaweed (Bilde: Jillian Høiberg Photography)

Fra før leverer Lofoten Seaweed tang som har blitt en sentral ingrediens på Hurtigrutens matfat om bord på skipene. Nå tar de to selskapene steget videre, og har utviklet en ny kolleksjon eksklusivt for Hurtigruten.

– Produktene har kun naturlige ingredienser og er tilsatt tang fra Lofoten. Vi har som mål å lage produktene så naturlige som overhodet mulig, samtidig som vi lager et produkt som kundene finner attraktivt, sier CEO og medgründer Angelita Eriksen i Lofoten Seaweed.

Både lukt, konsistens, flasker og dispensere er skreddersydde til Hurtigruten. De nye hud- og hårpleieproduktene inkluderer sjampo, balsam, kroppssåpe, fuktighetskrem og håndsåpe. Det Lofoten-baserte selskapet er opptatt av å sikre et rent hav å leve av i framtiden.

– Det som er veldig viktig for oss er at det vi lager skal gi minimal påvirkning på havets økosystem. Vi sier at det som er bra for oss, også er bra for havet. Vi vil ikke lage noe som kan føre til at skadelige kjemikalier går ut i naturen, sier Tamara Singer, COO og medgründer i Lofoten Seaweed.

Naturlige ingredienser

En viktig del av innholdet i Hurtigrutens hudpleieserie er håndplukket sagtang fra Lofoten. Forskning har påvist at denne typen tang inneholder ingredienser som har beroligende, beskyttende, antioksiderende og antibakterielle egenskaper. Disse aktive ingrediensene bidrar til å forbedre hudens elastisitet og fuktighet. Produktene inneholder ellers eteriske oljer og naturlige tilsetningsstoffer, og bruker egen duftblanding av sitrongress og ingefærolje som kan virke oppkvikkende. Det betyr at den nye serien er skånsom for både hud, hår og havet.

– Dette blir selvfølgelig noe dyrere for oss, men desto bedre for både havet og gjestene og ikke minst Lofoten – hvor produktene kommer fra. Jeg tror stadig flere har fått med seg at tang er veldig næringsrikt og sunt å spise, men færre vet at tang inneholder mange vitaminer og antioksidanter som er bra for huden vår, sier Carina Mæhle fra Hurtigruten.

Såpestopp i Stokmarknes

Det er Reine Såper, en lokal bedrift i Stokmarknes, som står for produksjonen av den nye serien. Eieren leverer selv produktene direkte til skipet når det ligger til kai i Stokmarknes.

Hud- og hårpleieserien er allerede innført på skipet MS Trollfjord, som går i den såkalte Svalbard-ekspressen på sommeren og Nordkapp-ekspressen på vinterhalvåret. Planen er å rulle dette ut på resten av Hurtigrutens skip, også i kystruten, både på gjestelugarer og for salg i butikken om bord.

Når Hurtigruten i Norge innfører dette betyr det at de bytter ut produkter innkjøpt fra Asia med lokalt produserte hygieneprodukter. Flaskene er gjenfyllbare, som betyr at de jevnlig fylles om bord heller enn å måtte kastes når de blir tomme.

– Dette er vår måte å bidra til endring på. Gjenbruk av flaskene er en viktig del av konseptet. Vi ønsker å redusere vårt plastforbruk og har utviklet et refill-system som gir flaskene mye lengre levetid og forenkler arbeidet for de ansatte om bord, sier Mæhle fra Hurtigruten.

Flere nyheter om Hurtigruten finner du HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto/Illustrasjon: Amadeus)

Digital identitet skaper bedre reiseopplevelser

(Foto: Apollo Rejser)

Apollo lancerer rejser til Gambia

Bilskade - Personbil - Høyre side - If

Bilister bulker fordi de ikke følger vikeplikten

Boeing 737MAX8 - Elsa Beskow - Norwegian Air Shuttle

Premiär för direktflyg till Palma från Stockholm Skavsta Airport

(Foto: Serneke/Strawberry)

Sjekk ut og sjekk inn – disse nye hotellene åpner i Sverige i 2024!