logo-white

Hotelleiere ser mot skyene for å øke inntekter og kundetilfredshet

Som følge av personalmangel, inflasjon og høye renter bruker et økende antall hotelleiere teknologi for å skape mersalg og generere inntekter utover overnattinger, ifølge Mews sin siste rapport. Mews som i dag har 9% av det nordiske markedet, kickstarter den nordiske ekspansjonen med en 13-dagers roadtrip.

Mews på nordisk turné, kommer til Oslo 9. oktober 2023 (Foto: Mews)

Den markedsledende skytjenesten i hotellbransjen Mews har offentliggjort en sanntidsanalyse av hotellbransjens økonomiske resultater for sommeren 2023 (juni, juli og august). Analysen er basert på fem nøkkelområder: belegg, gjennomsnittlig dagspris (ADR), inntekt per rom (RevPAR), online innsjekking og mersalg, samt booking av andre områder på hotellet.

De viktigste funnene viser:

  • Reisemarkedet er i positiv utvikling: Det gjennomsnittlige belegget for sommer 2023 i hele Norden var på 59%, som er en økning på 2% sammenlignet med i fjor. Den høyeste andel av bookede rom var i august.
  • Reisende fortsetter å begeistre seg over hvor lett og enkelt det er med online innsjekking og mulige oppgraderinger: 11% av gjestene som sjekket inn på hotell i Norden denne sommeren benyttet seg av online innsjekking. De som oppgraderte reservasjonen under online innsjekking, brukte 40€ mer enn deres opprinnelige reservasjon på oppgraderinger som frokost og sen utsjekking. Som en del av «Mews x Hotels for Trees Initiative», valgte 14% av gjestene som sjekket inn online bort daglig renhold, og heller bidra til å plante et tre i stedet.
  • Forbrukerne trosset økende priser og reiste som vanlig i sommeren 2023: Til tross for en økning i belegg på bare 2% fra sommeren 2022, var det en tydelig positiv utvikling i ADR og RevPAR. ADR steg med 5% fra i fjor til et gjennomsnitt på 130,72€, delvis, men ikke bare på grunn av inflasjonen. RevPAR hadde også en betydelig økning på 10% sammenlignet med i fjor til 79,85€. I juni var gjennomsnittet nesten 30€ høyere sammenlignet med året tidligere.
  • Inntekter fra annet enn rom viser seg å være en utmerket diversifiseringsstrategi: 20% av hotellene tilbyr booking av hotellets andre områder og genererer inntekter som følge av dette.

Mews har på nåværende tidspunkt en markedsandel på 9% av den samlede hotellkapasiteten i Nord-Europa, og jobber med over 200 hoteller i Norden, inkludert Strawberry og Best Western. Mews hjelper hotelleiere med å strømlinje og effektivisere driften, transformere gjesteopplevelsen og skape en mer lønnsom virksomhet.

Mews skal frem til 14. oktober besøke 90 hoteller og 34 byer i Danmark, Norge og Sverige (Foto: Mews)

Mews er klar for nordisk ekspansjon

Korte sesonger, høye lønnskostnader og mangel på arbeidskraft understreker behovet for å strømlinje og digitalisere hotelldriften. Mews er klar til å utvide sin tilstedeværelse i Norden for å styrke den voksende hotellbransjen, og gjøre det mulig for hotelleiere å levere og fokusere på enestående gjesteopplevelser. Fra 2. til 14. oktober skal Mews på roadtrip i Danmark, Sverige og Norge og besøker mer enn 34 byer og 90 hoteller.

– Vi ser hotelleiere i hele Norden omfavne innovasjon og digitalisering. Dette har stor innvirkning på deres virksomhet, alt fra økt belegg til omsetning – veien til optimering ligger i data. Vår kommende roadtrip er et bevis på den økende interessen fra fremtidsrettede hotelleiere. Vi har ambisjoner om å utvide vår tilstedeværelse i de nordiske landene, slik at vi kan hjelpe hotelleiere med å tilby enestående opplevelser for millioner av gjester hvert år, sier Matt Welle, CEO i Mews.

Frigjør tid og forbedrer serviceopplevelsen

Mews gjør det mulig for hotellene å fokusere på gjestene ved å redusere tid forbundet med innsjekking, nattvakter og behovet for concierge. I stedet kan tiden heller brukes til å tilby en skreddersydd gjesteopplevelse.

Opus XVI, et luksushotell i Bergen, fant ut at ved å automatisere den daglige driften, fikk de mer tid til å skape en unik gjesteopplevelse inspirert av hotellets historie. Ved å implementere Mews har de sett en økning i RevPAR på 67% og en 34% økning i ADR.

– Vi var på utkikk etter en moderne gjestfrihets-skytjeneste, som kunne hjelpe oss med å bevare hotellets historiske arv og inspirere gjestene våre til å omfavne den. Mews Marketplace har gitt oss muligheten til å skape vår egen teknologiske løsning, som understøtter våre behov. Vi har også nylig integrert Mews og Atomize, som har gjort det mulig å automatisere inntektsstyringen vår. Mews har fjernet den operasjonelle byrden av å drive hotellet vårt, slik at vi kan fokusere fullt ut på å levere ekstraordinære gode gjesteopplevelser, sier Alexander Grieg, Owner og MD i Opus XVI.

Effektivisering av prosesser

Absalon Hotel Group som driver tre hoteller i København, har strømlinjeformet sine prosesser for å skape en jevn og smidig brukeropplevelse for både personale og gjester. Hotelgruppen har med Mews opplevd 60% høyere RevPAR og en merkbar økning i bookingsystemets konverteringsrate.

– Mews Booking Engine har gjort det enkelt for våre gjester å gjøre en reservasjon. Vi kan lett administrere våre rompriser, og tilby gjestene ekstra fasiliteter under deres bookinger. Dette har medført at belegget har økt med 28%. Mews setter gjestene i fokus, som er i tråd med Absalon Hotel Group. Med Mews opplever vi full kontroll av driften vår, og vi har sett en positiv innvirkning på vår omsetning, belegg og på gjestenes tilfredshet som følge av dette, sier Anne Søndergaard Mikkelsen, Revenue Manager i Absalon Hotel Group.

Diversifisere inntekter

I takt med at hotellbransjen kjemper med personalmangel og korte sesonger, utfordres hotelleiere og operatører kontinuerlig med å drive hotellene sine og levere unike gjesteopplevelser.

Mange hotelleiere diversifiserer i økende grad deres inntekter. For å virkeliggjøre hotellets fulle potensiale, selger én av fem hoteller i Norden mer enn kun overnattinger, som for eksempel parkeringsplasser og møtelokaler. Hoteller med denne type mersalg tjener i gjennomsnitt 4.981,81€ mer i måneden, og under lavsesongene kan denne type fasiliteter leies ut til beboere og andre virksomheter i lokalsamfunnet.

For Hotel Rival, et privateid boutiquehotell i hjertet av Stockholm, har arbeidet med Mews og Oaky tidoblet salget i resepsjonen på bare tre måneder.

– Teamet vårt er enda mer dedikerte til å selge opplevelser, slik at vi kan gi kundene våre et godt totalopphold. Vi ønsker at gjestene er fornøyde når de bor på Hotel Rival. Mews er fundamentet, som gjør det mulig å integrere og styre vår hotelldrift med alt fra mersalg, til priser og gjestebetalinger. Dette har spart oss for mye tid over hele linjen og gjort det mulig for oss å fokusere på gjestene våre, sier Jesper Sandberg, Revenue and eCommerce Manager i Hotel Rival.

– Et eksempel er de utrolige resultatene vi har sett siden vi begynte å bruke Mews og Oaky, for hjelpe våre resepsjonister med å selge mer effektivt. Gjester som bor i høyere romkategorier har en tendens til å være mer fornøyde, og vi har sett en 358% økning i mersalgsinntekter i den første måneden og 683% i den andre måneden, fortsetter Sandberg.

Les også: Viktige B2B- arrangementer i reisebransjen høsten 2023 – vinteren 2024

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

1,9 millioner nordmenn skal til utlandet i sommer (Fotokilde. Fremtind)

Dyrtid: Forsikringen dekker ikke kalde reiseføtter

(AI-generert illustrasjon)

Hvordan luftfotografering revolusjonerer kunst og design

(kilde: travelmarket.dk)

Prisfald på flybilletter til oversøiske rejsemål

(Fotokilde: BWH Hotels)

Velkommen til mathotellet i Steinkjer

(Foto: Eva Darron på Unsplash)

Slik finansierer du reisene dine ved å spille nettpoker