logo-white

Havila Kystruten unngår konvensjonalbot

Samferdselsdepartementet har trukket varselet om konvensjonalbot for forsinket oppstart av kystruteskipet Havila Polaris grunnet force majeure. – En lettelse, sier administrerende direktør Bent Martini.

Havila Capella, rederiets første kystruteskip, ble satt i trafikk i desember 2021 (Foto: Ronny M. Olsen/Havila Kystruten)

Havila Kystruten har signert en kontrakt med Samferdselsdepartementet om å operere fire av 11 skip på den historiske kystruten Bergen – Kirkenes – Bergen. Selskapet har støtt på mange uforutsette utfordringer i oppstarten, og i januar varslet Samferdselsdepartementet at de ville gi Havila Kystruten en konvensjonalbot grunnet forsinket oppstart for Havila Polaris. Boten var satt til tilsvarende sum som Havila Kystruten får i kompensasjon for å drifte ett skip på kystruten.

– Da vi fikk varselet var det selvfølgelig en kjedelig beskjed å få. Med den boten ville vi i prinsippet seilt ett av skipene vi allerede har i drift uten kompensasjon fra staten, sier administrerende direktør Bent Martini.

Havila Kystruten sendte i etterkant et brev til myndigheten, med ønske om at saken ble revurdert. Selskapet viste til force majeure, og ba følgelig om at konvensjonalboten ble strøket.

– Mer enn noen andre ønsker vi å være i full drift langs norskekysten med alle fire skip, som planlagt. Dessverre har vi blitt truffet av mange uheldige og uforutsette omstendigheter, nå sist ved at vi ikke kan ta levering av et ferdigstilt skip som Havila Polaris, grunnet sanksjonsbestemmelsene, sier Martini.

– Dette er de samme sanksjonsbestemmelsene som norske myndigheter har innført. Av den grunn viste vi til force majeure da vi mener vi ikke skal straffes for en forsinkelse som er langt utenfor vår kontroll.

Fredag 14. april kom svaret fra Samferdselsdepartementet, som sa seg enig i Havila Kystrutens vurderinger og dermed trakk de varselet om konvensjonalbot.

– Det er naturlig nok en lettelse for oss at vi ikke blir straffet for noe vi ikke kan kontrollere. Samtidig operer vi med små marginer når vi ikke er i ønsket full drift langs norskekysten, og en konvensjonalbot i den størrelsesorden ville gjort oss mer sårbare likviditetsmessig, forklarer Martini.

– Dette var en bekymring mindre for vår del. Nå ser vi fremover og fortsetter arbeidet for å løse ut kompliserte juridiske prosesser slik at vi kan ta levering av Havila Polaris og etter hvert Havila Pollux.

Les også: Ytterligere utsatt oppstart for Havila Polaris (april 2023)

Flere nyheter og artikler om Havila Kystruten finner du HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto/Illustrasjon: Amadeus)

Digital identitet skaper bedre reiseopplevelser

(Foto: Apollo Rejser)

Apollo lancerer rejser til Gambia

Bilskade - Personbil - Høyre side - If

Bilister bulker fordi de ikke følger vikeplikten

Boeing 737MAX8 - Elsa Beskow - Norwegian Air Shuttle

Premiär för direktflyg till Palma från Stockholm Skavsta Airport

(Foto: Serneke/Strawberry)

Sjekk ut og sjekk inn – disse nye hotellene åpner i Sverige i 2024!