logo-white

Haldenkanalens dronning fredes

Kanalbåten D/S “Turisten” lå tretti år på bunnen av Femsjøen i Haldenvassdraget, før hun ble hentet opp og så satt i stand med dampmaskinen intakt i 2009. Nå freder Riksantikvaren båten fra 1887.

D/S “Turisten” fra 1887 var både gods- og passasjerbåt på Haldenkanalen. Dampskipet som varsler om sommer og ferietid er bevart og satt i stand til 1927-versjonen (Foto: Trond A Isaksen, Riksantikvaren)

– Hvis vi stiller klokken 100 år tilbake, tror jeg mange ville blitt overrasket over den livlige dampbåt-trafikken på norske innsjøer og vassdrag. Innlandsflåten var en viktig del av det nasjonale transportnettet vårt. Det er fantastisk at kanalbåten D/S “Turisten” kom tilbake i drift som et flytende kulturminne til glede for oss alle, sier riksantikvar Hanna Geiran.  

D/S “Turisten” var et av de mange gods- og passasjerskipene som seilte i innlandet i Norge fra 1800-tallet og fram til 1960-tallet. I dag er kanalbåten et av få dampskip som er igjen. Formålet med fredningen er å ta vare på et av landets siste dampdrevne passasjerskip ved et av våre innlandsvassdrag. D/S “Turisten” har vært tilbake i drift på Haldenkanalen siden 2009. 

– Takket være eierne og alle som jobber med fartøyvern langs Haldenkanalen kan vi ta denne kulturhistoriske reisen den dag i dag. Med fredningen ivaretar vi D/S “Turisten” som en viktig historisk kilde for å formidle kunnskap og opplevelser, fortsetter riksantikvar Hanna Geiran. 

Hanna Geiran, riksantikvar (Foto: Øyvind Aase Fluge, Riksantikvaren)

Båtene som bandt landet sammen 

Etter at Norge hadde fått sin grunnlov i 1814, var det viktig å bygge opp et transportnett over hele landet. Her spilte den norske innlandsflåten en nøkkelrolle. Kombinasjonen av jernbane og dampskip var lenge en utbredt reisemåte. Dette systemet fantes mange steder i Norge – jernbane til et farbart vann og dampbåt videre i sommerhalvåret. D/S “Turisten” på Haldenkanalen var en representant for denne innlandsflåten inntil driften opphørte i 1963. 

D/S “Turisten” er sannsynligvis et av de norske fartøyene i drift som har ligget lengst i “den våte grav”. Båten ble senket i 1967 og lå på 20 meters dyp på bunnen av Femsjøen i Haldenvassdraget til hun ble hevet til overflaten igjen i 1997. Siden 2009 har den istandsatte båten gått i regelmessig rute i Haldenkanalen. Bevaringsforholdene er ofte bedre i ferskvann enn i saltvannet langs kystlinjen.  

– Hevingen og restaureringen av dampskipet «Turisten» er et av de mest spektakulære fartøyvernsprosjekter som er gjennomført i Norge. Jeg ønsker på vegne av Viken fylkeskommune og regionen å hedre eierne av båten, Tore Aksel Voldberg og Alf Ulven, for den bragden det var å sette båten i stand. Uten deres utrettelige tro på at dette prosjektet skulle lykkes, hadde aldri «Femsjøens hvite svane» vært å se tilbake i Haldenkanalen. Dette er et umistelig, nasjonalt kulturminne i et unikt kulturmiljø, og det er derfor svært gledelig at dette viktige kulturminnet krones med fredning, sier fylkesrådsleder Siv Henriette Jacobsen i Viken fylkeskommune. 

DS Turisten på Haldenkanalen, ved Ørje (Foto: Trond A. Isaksen, Riksantikvaren)

“Dronningen” av sommeren 

Haldenkanalen ble bygget i 1849 som en kjent åre for tømmerfløting, men ble også et yndet utfartssted for turister og tilreisende. Som passasjerskip var D/S “Turisten” en del av turen som ble kalt “den store rundreisen”. Dette var en dagstur fra Oslo med tog, båt på Haldenkanalen og tog tilbake igjen til hovedstaden. I etterkrigstiden og fram til driften opphørte i 1963 var mange skoleelever fra Østlandsområdet blant de reisende.  

Synet av D/S “Turisten” i Haldenkanalen var et sikkert tegn på at sommer og ferietid stod før døren.  

Passasjerskip i 1927-versjon

Eierne av D/S “Turisten”, Tore Aksel Voldberg og Alf Ulven, sørget for å få kanalbåten hevet opp fra Femsjøen i 1997 og tilbake i drift i 2009.  

Fartøyet er restaurert til 1927-versjonen, som passasjerskip. Dampmaskinen stod på Teknisk Museum i Oslo.  

Fredningen omfatter hele fartøyet med fast inventar, som fastmontert utstyr og møblement, pluss større løst inventar som livbåter, spesialverktøy, møbler og gjenstander. Riksantikvaren takker Viken fylkeskommune for samarbeidet med å forberede fredningssaken.  

Les mer om DS Turisten HER, HER og HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto: Serneke/Strawberry)

Sjekk ut og sjekk inn – disse nye hotellene åpner i Sverige i 2024!

Ibsens Hotel modtager Travelers' Choice Award 2024 (Foto: Ibsens Hotel / Arthur Hotels)

Ibsens Hotel modtager Travelers’ Choice Award 2024

1,9 millioner nordmenn skal til utlandet i sommer (Fotokilde. Fremtind)

Dyrtid: Forsikringen dekker ikke kalde reiseføtter

(AI-generert illustrasjon)

Hvordan luftfotografering revolusjonerer kunst og design

(kilde: travelmarket.dk)

Prisfald på flybilletter til oversøiske rejsemål