Hotellbransjen merker at indikatorene i verdensøkonomien peker stadig oppover. Prisene for overnatting økte med fire prosent i løpet av årets første seks måneder, ifølge den siste utgaven av Hotel Price Index fra Hotels.com.
— I tillegg til oppgangen i verdensøkonomien ble hotellprisene påvirket av tre sentrale faktorer. Uroen i flere viktige ferie-destinasjoner hadde konsekvenser for antallet besøkende, noe som førte til prisfall — spesielt i Egypt og Tyrkia. Dette i sin tur hadde en positiv effekt på turismen i Spania. Samtidig ble det arrangert to store internasjonale sportsarrangementer i løpet av årets første seks måneder, noe som naturligvis bidro til høyere priser i Sotsji og Brasil under turneringene. Men den avgjørende faktoren for prisoppgang eller -nedgang for de fleste markedene var valutasvingningene, forteller Johan Svanström, administrerende direktør i Hotels.com.
Dette kunne nordmenn på tur merke i aller høyeste grad. En svakere krone gjorde at norske turister måtte betale høyere hotellpriser i hele 85 av de 103 reisemålene i undersøkelsene. Prisen gikk ned i 15 destinasjoner og forble uendret i tre. Økningen var sterkest i USA der norske reisende måtte punge ut mer i alle 17 reisemål i undersøkelsen, og i Europa, der nordmenn betalte høyere priser i alle destinasjoner bortsett fra fire. Asia sto for de fleste prisfallene og er fortsatt regionen der nordmenn får mest valuta for pengene.
Gjennomsnittsprisen reiselystne nordmenn har betalt for hotellovernattingen i utlandet har økt jevnt og trutt de siste årene. I første halvdel av 2014 betalte vi i gjennomsnitt 1084 kroner per hotellnatt, mot 1001 og 976 natten i samme periode i henholdsvis 2013 og 2012.