logo-white

Første Boeing 787 Dreamliner har landet i Antarktis

Norse Atlantic Airways, kjent som “The Explorer´s Airline”, markerer stolt en banebrytende milepæl i luftfartshistorien med den første landingen av sin Boeing 787 Dreamliner, registrert som LN-FNC og kalt “Everglades”, på Troll Airfield (QAT) i Antarktis. Den betydningsfulle prestasjonen fant sted kl. 02:01 lokal tid onsdag 15. november 2023.

På bakken etter den historiske landingen på Troll Airfield (Foto: Flynorse.com)

Ledet av Norse Atlantic Airways i kontrakt med Norsk Polarinstitutt og Aircontact, Skandinavias største og ledende luftmeglerfirma, fraktet på denne historiske flyvningen viktig forskningsutstyr og forskere til den fjerne Troll forskningsstasjonen i Queen Maud Land, Antarktis.

Ombord på flyvning N0787 var 45 passasjerer, inkludert forskere fra Norsk Polarinstitutt og andre land, som skulle til ulike stasjoner i Antarktis. Flyvningen transporterte også 12 tonn forskningsutstyr, avgjørende for utforskning av Antarktis.

Fra Oslo startet Dreamlineren 13. november og hadde et stopp i Cape Town, Sør-Afrika, før den startet den utfordrende Antarktis-etappen.

Flyet hadde med seg 45 passasjerer og 12 tonn med utstyr til Troll Base – Norsk Polarinstitutts forskingsstasjon, som ligger i Jutulsessen i Dronning Maud Land (Foto: Flynorse.com)

Bjørn Tore Larsen, konsernsjef i Norse Atlantic Airways, uttrykte stor stolthet og ære over å ha oppnådd denne historiske milepælen:

– Det er en stor ære på vegne av hele teamet i Norse at vi har oppnådd denne betydningsfulle landingen av den første 787 Dreamliner. I sann utforsker ånd er vi stolte over å ha bidratt til denne viktige og unike milepælen. Det er en sann testament til våre trente og dyktige piloter og besetning, og til våre toppmoderne Boeing-fly.”

Antarktis mangler konvensjonelle rullebaner; derfor landet Norse Atlantic Airways på en 3000 meter lang og 60 meter bred rullebane av is på Troll Airfield. Norsk Polarinstitutt driver forskningsstasjonen som ligger i Jutulsessen i Queen Maud Land, omtrent 235 kilometer fra kysten.

– Miljøvennlig

Camilla Brekke, direktør for Norsk Polarinstitutt, uttaler i en pressemelding: 

– Aller viktigst er miljøgevinsten vi kan ta ut ved å benytte store og moderne fly av denne typen til Troll. Dette kan bidra til å redusere totale utslipp og miljøavtrykket i Antarktis, sier Brekke og legger til:

– Å ta ned et så stort fly åpner for helt nye muligheter for logistikken til Troll, noe som også vil bidra til å styrke norsk forskning i Antarktis.”

Posering til ære for fotografen. Temperaturene i området holder seg godt på minustallet mesteparten av året, men kan komme opp i null grader i de antarktiske “sommermånedene” november, desember og januar. (Foto: Flynorse.com)

Stor lastekapasitet

Daniel Carey, luftmegler og talsperson for Aircontact, som spesialiserer seg på å tilby luftfartstjenester og er en viktig kobling for luftfartsoppdrag, fremhevet viktigheten av å involvere sivile luftfartsmyndigheter for operasjonell kvalitet og sikkerhet, og å sikre deres godkjenning før oppdraget.

– Vi har vært involvert i oppdrag til Antarktis i mange år. Dreamlinerens enorme lasteplass gjør den perfekt for disse flyvningene, la Carey til.

Paul Erlandsson, feltrepresentant fra Boeing, kommenterte Dreamlinerens evner:

– 787 Dreamliner utmerker seg med sin eksepsjonelle drivstoffeffektivitet, noe som muliggjør en tur-retur-flyvning fra Cape Town til Antarktis uten behov for påfylling. Dette sikrer ikke bare rask omgang, men har også betydelige fordeler for miljøet ved å eliminere logistiske kompleksiteter knyttet til transport, lagring og håndtering av drivstoff i Antarktis. Sammen med flyets imponerende 150 kubikkmeters lastekapasitet fordelt på tre lastehold, samt et lastesystem designet for enkel håndtering av paller og containere, utmerker Dreamliner seg i å møte kravene til denne oppgaven.”

Norse Atlantic Airways har dokumentert sin reise på denne historiske flyvningen, og en eksklusiv titt på den første episoden kan sees på deres YouTube-kanal @flynorse HER

Flere nyheter og artikler om Norse Atlantic Airways finner du HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto: Apollo Sports/Surfakademin)

Apollo Sports inngår samarbeid med Surfakademin

MS Maud, her ved Senja,  skifter i høst navn til MS Midnatsol og det tradisjonsrike navnet blir igjen å se langs kysten fra november i år (Foto: Tommy Simonsen / Hurtigruten)

Tradisjonsrike MS Midnatsol tilbake langs kysten fra november

(Foto/Illustrasjon: Amadeus)

Digital identitet skaper bedre reiseopplevelser

(Foto: Apollo Rejser)

Apollo lancerer rejser til Gambia

Bilskade - Personbil - Høyre side - If

Bilister bulker fordi de ikke følger vikeplikten