logo-white

Forbrukerrådet og Elbilforeningen: Betalingsterminal må bli obligatorisk på ladestasjonene

Elbilforeningen og Forbrukerrådet støtter regjeringens forslag om at nye hurtigladere må tilby kortbetaling fra sommeren av, da fristen for høringsinnspill gikk ut fredag 17. mars.

Fredag 17. mars gikk fristen ut for regjeringens høring om å påby mulighet for «tæpping»/kortbetaling for hurtiglading på nye hurtigladere som bygges etter 1. juli. Regjeringen planlegger også å fremme et forslag om påbud om ettermontering på eksisterende hurtigladere, men det er varslet behandling av dette i en senere høring (foto: Jamieson Pothecary)

– Det må være mulig å lade også for forbrukere som ikke har en smarttelefon eller som ikke ønsker å registrere et kundeforhold, sier Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet.

– Vi står på forbrukernes side og da må vi gjøre ladingen enkel og tilgjengelig for alle, sier Unni Berge, leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Norsk elbilforening.

De gleder seg over at regjeringen har tatt hensyn til forbrukernes behov og vil gjøre det enklere å lade.

I dag går fristen ut for regjeringens høring om å påby mulighet for «tæpping»/kortbetaling for lading på nye hurtigladere som bygges etter 1. juli. Regjeringen planlegger også å fremme et forslag om påbud om ettermontering på eksisterende hurtigladere, men det er varslet behandling av dette i en senere høring.

Kortterminal er ikke dyrt

Det har blitt skapt et inntrykk av at lovkrav om kortbetaling vil være svært fordyrende og dermed kan bremse utbygging av ladestasjoner. Dette mener Iversen og Berge er både misvisende og feil.

– Vi er enig med høringsnotatet som sier at på sikt vil betalingsterminaler være en standardløsning med små eller ingen ekstra investeringskostnader, sier Berge. 

– Vi har hentet inn tall som viser at på kort sikt kan kostnadene dreie seg om mellom 5000 og 14 000 kroner for en betalingsterminal, fortsetter hun.

I tillegg kommer moderate utgifter til montering og drift. Det er fullt mulig for én terminal å betjene flere ladepunkter. Kortbetaling vil utgjøre en liten del av kostnadene all den tid en hurtiglader gjerne har en kostnadsramme fra 500 000 til om lag 1 000 000 NOK.

I faggrunnlaget til ladestrategien estimeres det at vi trenger 9000 hurtigladere innen utgangen av 2025. I dag har vi om lag 6000 hurtigladere i Norge (tall fra NOBIL). Det er altså 3000 nye ladepunkter som må etableres innen få år.

Flere relaterte nyheter og artikler finner du HER, HER og HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(foto: ©otoerres)

Reiselivsmagasinet på RadioRiksOslo torsdag 25. april 2024

(Foto: Ivan Sardi)

Økende interesse for sykkellandet Kroatia

Sykehusskip: Håndterapeut Yieddy Ferreira jobber med mobilitet sammen med en pasient (Foto: Tirsa Tapia Zamora)

Nytt sykehusskip for gratis kirurgi og opplæring i Afrika sør for Sahara

Fra mellomoppgjøret i 2023 (Foto: HK/LO)

Fare for streik i norske taxfree-butikker

Illustrasjonsbilde: Avinors elfly over Trondheim lufthavn, Værnes (Foto: Øystein Løwer / Avinor)

Norge skal etableres som internasjonal testarena for null- og lavutslippsluftfart