logo-white

Finnair og Neste samarbeider om bærekraftig drivstoff: Skal redusere CO2-utslippene i luften

Finnair har signert en avtale med Neste, verdens største produsent av bærekraftig flydrivstoff. Samarbeidet er en viktig faktor i Finnairs langsiktige mål om å bli karbonnøytrale.  

Motor Airbus A 350 XWB (foto: ©otoerres)

Flyselskapet Finnair som har spesialisert seg på å koble Europa sammen med Asia, offentliggjorde denne uken at de har signert en ny avtale som skal sikre økt bruk av bærekraftig flydrivstoff.

Dette drivstoffet er en sentral del av det langsiktige målet om å redusere CO2-fotavtrykket, ettersom det reduserer utslippene med opptil 80% sammenlignet med fossilt drivstoff.

Samarbeidet vil ikke bare øke Finnairs bruk av bærekraftig flydrivstoff, det vil også øke selve produksjonen av bærekraftig flydrivstoff i Finland. Økt tilgjengelighet er viktig for å sikre at bruken av denne typen drivstoff blir mest mulig tilgjengelig, og dermed rimelig for Finnairs flygninger i fremtiden.

Finnair-sjef Topi Manner ser frem til samarbeidet med Neste:

– Vi er glade for å øke bruken av bærekraftig flydrivstoff i flygningene våre fra Helsinki, sier han.

– Bærekraftige drivstoff er et sentralt ledd i vår langsiktige plan om å bli karbonnøytrale. Innen utgangen av 2025 regner vi med å bruke rundt 10 millioner euro årlig på bærekraftig luftfartsdrivstoff. Å utvikle et bærekraftig marked for dette, krever at noen går foran og forplikter seg. Vi ser frem til å samarbeide med Neste om dette”.

Konsernsjef i Neste, Peter Vanacker, er også godt fornøyd med avtalen:

– Å redusere utslippene fra luftfartsindustrien krever samarbeid, ettersom denne utfordringen ikke kan løses av ett selskap alene. Vi er veldig glade for å samarbeide med Finnair, og bidra til at de når målet om å bli karbonnøytrale, sier han.

Senere i år kommer også Finnair til å oppfordre kundene sine til å støtte bruken av bærekraftig flydrivstoff, ved å tilby passasjerene en løsning som gir de muligheten til å aktivt velge et bærekraftig flydrivstoffalternativ når de bestiller billetter. Finnair vil naturligvis også benytte det bærekraftige drivstoffet under forretningsreisene til selskapets ansatte.
 
I tillegg samarbeider Finnair, den finske flyplassoperatøren Finavia og Neste med å utvikle løsninger som kan hjelpe andre forretningsreisende med å redusere CO2-fotavtrykket på deres reiser.

– Å lykkes med CO2-reduksjoner er avgjørende for å løse utfordringene luftfartsindustrien står ovenfor. Vi må finne løsninger der vi sikrer en bærekraftig fremtid hvor fordelene ved luftfarten kan fortsette, mens klimakonsekvensene blir dramatisk redusert, legger Manner til.

– For kommersiell flygning, er bærekraftig luftfartsdrivstoff foreløpig det eneste levedyktige alternativet til fossilt, flytende drivstoff. Nestes luftfartsdrivstoff er fullt kompatibelt med den eksisterende jetmotorteknologien når den blandes med fossilt jetbrensel, avslutter Vanacker.

Flere relaterte saker finner du HER, HER og HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

1,9 millioner nordmenn skal til utlandet i sommer (Fotokilde. Fremtind)

Dyrtid: Forsikringen dekker ikke kalde reiseføtter

(AI-generert illustrasjon)

Hvordan luftfotografering revolusjonerer kunst og design

(kilde: travelmarket.dk)

Prisfald på flybilletter til oversøiske rejsemål

(Fotokilde: BWH Hotels)

Velkommen til mathotellet i Steinkjer

(Foto: Eva Darron på Unsplash)

Slik finansierer du reisene dine ved å spille nettpoker