logo-white

Én av fem bompenge-kroner forsvinner

På ti år har 21 milliarder kroner betalt inn i bompenger gått til finans- og administrasjon. Det tilsvarer én av fem kroner betalt av bilistene. – Bompenger er en ekstremt kostbar måte å finansiere samferdsel på, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.

Bompengeinntekter- kostnader - administrasjon - Statens vegvesen - NAF
Bompengeinntekter og kostnader 2011-2020. Tall fra Statens vegvesen (Grafikk: NAF)

Nå som rentene stiger frykter NAF at en enda større andel av bompengene vil gå til å betale renter, framfor å betale vei. 

– Ikke bare kan bompengegjelda vi allerede har bli dyrere. Planlagte bomprosjekter vil også få høyere renter, sier Handagard.

Bompengene finner ikke veien

NAF har hentet tall fra årsrapportene for bompengeinnkreving fra Vegvesenet og sett på hvor stor andel av bompengene som ikke går til samferdsel.

Fra 2011-2020 har norske bilister betalt inn 21,1 milliarder 2020-kroner i finans- og administrasjonsutgifter. Det betyr at hver femte krone som er betalt i bompenger ikke finner veien. Til sammen har bilistene betalt inn 102 milliarder kroner i bompenger i perioden.

Rentehopp kan gi store utslag

Tall fra Statens Vegvesen viser at over halvparten av bompengegjelda har flytende rente. Samlet bompengegjeld i Norge var på 61 milliarder kroner ved utgangen av 2021. 31 milliarder av disse har flytende rente, ifølge den foreløpige bompengerapporten fra Vegvesenet for 2021.

– Et rentehopp på én prosent på 31 milliarder kroner av bompengegjelda vil utgjøre 310 millioner mer som vanlige folk må ut med i bomstasjonene, sier Handagard.

Bompenger er en svært kostbar måte å finansiere samferdsel på (Foto: NAF)

– Økte renter kan bety at det tar lengre tid å betale ned ferdigbygde prosjekter, eller at prosjekter under planlegging får enda høyere bompenger enn ventet. Uansett frykter vi at dette blir en ekstraregning for bilistene, sier hun.

Mer vei med annen finansiering

NAF mener at bompengesystemet er modent for utskifting.

– Fremtidige samferdelsprosjekter må i sin helhet finansieres over skatteseddelen, på samme måte som skoler, sykehus og universiteter. Det hadde gitt mer vei for pengene enn i dag, hvor hver femte krone forsvinner i administrasjon og renter på lån, sier Handagard.

Flere relaterte nyheter og artikler finner du HER, HER, HER, HER og HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(bildekilde: Hotels.com)

Hotels.com gir en oversikt over de beste hotellene for å feire Verdens Latterdag

Pool-dekk - Wonder of the Seas - Cruiseskip - RCI - Royal Caribbean

Royal Caribbean tilbyr opplæring til havs

Illustrasjon av hydrogenferjene som skal bygges (Bilde: The Norwegian Ship Design)

Verdens to største hydrogenskip skal bygges i Norge

Boeing 787 Dreamliner - Norse Atlantic Airways

Norse introduces new route between London Gatwick and Cape Town

(foto: ©otoerres)

Vårens røde dager – slik får du maks ut av fridagene