logo-white

Emirates med store miljøambisjoner – nå fylles SAF-tankene på Schiphol

På slutten av 2023 offentgligjorde flyselskapet Emirates at de skulle samarbeide med Neste om en gigantisk avtale om bærekraftig flydrivstoff (SAF) ved Schiphol-flyplassen i Amsterdam. Ved inngangen av april settes avtalen ut i livet.

Emirates fyller SAF på Schiphol i Amsterdam (Foto: Emirates)

Ved årets utgang er planen at Emirates-maskiner ved Schiphol skal ha blitt forsynt med totalt over 7,5 millioner liter blandet SAF. Av disse vil ren SAF utgjøre drøye 2,6 millioner liter.

Avtalen med Neste er ifølge flyselskapet en av de største SAF-avtalene de har gjort til dags dato. Nå planlegges samarbeidet videreført, og i løpet av de neste månedene prosjekteres det SAF-leveranser også til Singapore Changi lufthavn.

Les også: Emirates landet storavtale om 11 millioner liter miljøvennlig flydrivstoff (SAF) (oktober 2023)

Kan kutte forbruket med 80 prosent

– Samarbeid med engasjerte partnere som Neste er et av de viktige skrittene vi tar for å redusere våre utslipp, og det er en sentral milepæl i vår egen bærekraftsreise som flyselskap. Sterke partnerskap som dette, spesielt på store knutepunkter som Amsterdam, legger grunnlaget for hvordan vi kan samarbeide med partnere og flyplasser for å øke tilgangen til og tilgjengeligheten av SAF over hele vårt nettverk, kommenterer Adel Al Redha, teknisk sjef i Emirates.

Emirates melder at SAF-drivstoffet som brukes som en del av denne avtalen trygt kan fylles i eksisterende jetmotorer og flyplassens drivstoffinfrastruktur. I ren form sies det at den reduserer livssykluskarbonutslippene med opptil 80 prosent sammenlignet med bruk av konvensjonelt flydrivstoff.

Det var i Chicago i 2017 at Emirates’ første SAF-drevne flyvning tok av. Flyselskapet opererer for øyeblikket flyvninger fra Paris, Lyon og Oslo med SAF. I oktober i fjor integrerte Emirates, med støtte fra partnere, også SAF i drivstoffsystemene i Dubai, og fylte SAF på flere flyvninger, inkludert en langflyvning til Sydney.

– Vi er stolte av å støtte Emirates i deres bærekraftsreise. SAF er en tilgjengelig løsning for å redusere klimagassutslipp fra luftfart, og det er spennende at Emirates har begynt å bruke vår løsning på Schiphol. Det er også et flott eksempel på hvordan vi jobber sammen med partnere for å akselerere bruken av SAF, og vi ser frem til de neste stegene i samarbeidet vårt, forteller Alexander Kueper, visepresident for fornybar luftfart i Neste.

Store ambisjoner

Tidligere i år ble Emirates det første internasjonale selskapet som ble med i den såkalte Solent Cluster i Storbritannia, et initiativ som fokuserer på investeringer med lavt karbonavtrykk. Der skal det forskes på mulighetene for å etablere en SAF-fabrikk som kan produsere opptil 200 000 tonn SAF i året. Mulig oppstart kan bli innen 2032.

Emirates bidrar også aktivt til en rekke bransje- og UAE-regjeringsarbeidsgrupper og deltar i forumer med ulike interessenter for å oppskalere produksjonen og leveringen av SAF. Sammen med myndighetene i De forente arabiske emirater er flyselskapets plan å gjøre Dubai om til et regionalt knutepunkt for bærekraftig flydrivstoff med ambisjonen om å produsere 700 millioner liter SAF innen 2030.

Flere nyheter om Emirates finner du HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Boskinac Pag Island - Restaurent - Michelinguiden - Kroatia

Nye MICHELIN-stjerner til Kroatia

(fotokilde: Norwegian Air Shuttle)

Overskudd, økt kapasitet og passasjervekst i andre kvartal

Air France-KLM og SAS kunngjorde i dag at de har signert codeshare- og interline-avtaler som gjelder for Air France, KLM og SAS. Disse avtalene inkluderer også gjensidige fordeler i lojalitetsprogrammene (Bildekilde: Air France KLM)

SAS har signert codeshare- og interline- avtaler med Air France-KLM

Viking Star er registrert i NIS - Norsk Internasjonalt Skipsregister . Det er første gang på mange år at et så stort cruiseskip seiler under norsk flagg (foto: ©otoerres)

Viking igjen kåret til verdens beste cruiseselskap

För vätgasdrivet flyg är det korta och medellånga resor som ligger närmast i sikte. Nya studier från Chalmers visar att nästan alla flygresor inom 1200 kilometers radie kan göras med vätgasdrivet flyg (Foto: Christina Sicoli | Unsplash)

Framstegen som ger vätgasflyget medvind