logo-white

Dyrtid gjør bilkjøperne mer kostnadsbevisste

Stadig flere tar med månedlige driftskostnader når de regner på bilkjøpet. Og elbilistene er langt mer kostnadsbevisste enn de som eier bensin- eller dieselbil. – Enda flere ville vurdert elbil om de også regnet med kostnaden til løpende drift, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Regnestykket over driftskostnadene er i favør elbilen. Kan du lade hjemme får du veldig lave drivstoffkostnader. I tillegg er bompengene og servicekostnadene lavere (Foto: NAF)

Nær sju av ti av elbilister svarer at de regnet inn driftskostnadene sist de kjøpte bil, mens fire av ti bensin- og dieselbilister svarer det samme. Det kommer frem i en NAFs elbilmonitor som Norstat har gjort for NAF. Det er en økning på sju prosentpoeng for elbilistene og fem prosentpoeng for bensin- og dieselbilistene siden undersøkelsen som ble gjort i januar i fjor. 

– Dyrtiden har nok gjort at flere er nøye med å regne ut månedlige kostnader når de kjøper bil, sier Nils Sødal.  

Elbil billigst i drift 

Kjøpsprisen er det aller viktigste i regnestykket både for elbilister og fossilbilister. Forsikring, lånekostnad og verditap er også med i folks beregning. Betydelig flere elbilister tar altså i tillegg med månedlige driftskostnader. 

– Regnestykket over driftskostnadene er i favør elbilen. Kan du lade hjemme får du veldig lave drivstoffkostnader. I tillegg er bompengene og servicekostnadene lavere. Elbil er klart billigere i drift enn bensin-, diesel- eller ladbar hybridbil, sier Sødal. 

Så mye sparer du i drivstoffutgifter 

Med en spotpris på gjennomsnittlig 1,50 kroner per kilowattime (kWh) gjennom et år, ville lading av en elbil med kjørelengde på 12.000 kilometer og snittforbruk på 19 kWh per 100 kilometer kostet rundt 3230 kroner med strømstøtte, inkludert moms og nettleie. Uten strømstøtte ville det kostet 5206 kroner i året. 

En dieselbil med samme kjørelengde og snittforbruk på 0,65 liter per mil ville kostet 15.600 kroner i året, forutsatt en literpris på 20 kroner. 

Strømstøtte blir ladestøtte 

Om den gjennomsnittlige spotprisen i stedet lå på fem kroner per kWh ville lading av elbil vært litt dyrere enn å fylle dieselbilen, om det ikke hadde vært for strømstøtten. Med strømstøtte ville ladekostnaden fortsatt ikke blitt høyere enn 4800 kroner. 

– Så lenge du kan lade bilen hjemme, er drivstoffkostnadene lavere enn du kanskje tror. I vår utregning med en litt høy strømpris og egentlig litt lav dieselpris, er det fortsatt nesten fem ganger billigere å tanke med strøm fra ladeboksen hjemme en diesel på pumpa, sier Nils Sødal.

Flere relaterte nyheter finner du HER og HER

Tabeller

NAF Elbilmonitor januar 2024:

Da du kjøpte din siste bil, hvilke kostnader tok du med i regnestykket ditt? Velg alle faktorer du tok med. 

TOTAL Eier elbil i dag Eier ikke elbil 
Kjøpspris 82 % 83 % 79 % 
Månedlige rente-/lånekostnader 24 % 24 % 23 % 
Startleie og månedsbetaling (ved leasing/abonnement) 5 % 7 % 2 % 
Forsikring 41% 41 % 41% 
Pris når du evt. selger bilen i fremtiden 16 % 17 % 15 % 
Månedlige driftskostnader (drivstoff, bompenger, avgifter osv.) 57 % 68 % 40 % 
Annet, skriv inn: 5 % 4 % 6 % 
Ingen av disse 7 % 5 % 11 % 

KILDE: Undersøkelse utført av Norstat på vegne av NAF, des. 2023 – jan. 2024.1665 personer har svart på dette spørsmålet, hvorav 1000 med elbil og 665 som ikke har elbil. 

NAF Elbilmonitor januar 2023:

Da du kjøpte din siste bil, hvilke kostnader tok du med i regnestykket ditt? Velg alle faktorer du tok med. 

TOTAL  Eier elbil i dag  Eier ikke elbil  
Kjøpspris  71 %  71 %  70 %  
Månedlige rente-/lånekostnader  24 %  27 %  20 %  
Startleie og månedsbetaling (ved leasing/abonnement)  7 %  9 %  5 %  
Forsikring  38 %  37 %  39 %  
Pris når du evt. selger bilen i fremtiden  17 %  18 %  15 %  
Månedlige driftskostnader (drivstoff, bompenger, avgifter osv.)  50 %  61 %  35 %  
Annet, skriv inn:  6 %  5 %  7 %  
Ingen av disse  7 %  5 %  10 %  

KILDE: Undersøkelse utført av Norstat på vegne av NAF, des. 2022 – jan. 2023, totalt er 1855 personer spurt, hvorav 996 med elbil og 859 som ikke har elbil. 

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Kvitnes Gård ligger i Vesterålen   (Foto: Eivind H. Natvig/Institute)

Har millioner – leter etter reiselivets beste nyskapingsprosjekter

(Foto: Apollo Sports/Surfakademin)

Apollo Sports inngår samarbeid med Surfakademin

MS Maud, her ved Senja,  skifter i høst navn til MS Midnatsol og det tradisjonsrike navnet blir igjen å se langs kysten fra november i år (Foto: Tommy Simonsen / Hurtigruten)

Tradisjonsrike MS Midnatsol tilbake langs kysten fra november

(Foto/Illustrasjon: Amadeus)

Digital identitet skaper bedre reiseopplevelser

(Foto: Apollo Rejser)

Apollo lancerer rejser til Gambia