logo-white

Ny klageordning for båtpassasjerer

— Vi ønsker å styrke rettighetene til kollektivreisende i Norge. Derfor etablerer vi en nasjonal klageordning for passasjerer på rutegående fartøy, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Statsråd Ketil Solvik-Olsen (foto: samferdselsdepartementet)
Statsråd Ketil Solvik-Olsen (foto: samferdselsdepartementet)

Samferdselsdepartementet fastsatte 20. desember endringer i transportklagenemndforskriften for å gjennomføre EUs forordning om båtpassasjerers rettigheter.

Nasjonal klageordning styrker passasjerenes rettigheter

Alle transportører plikter å ha et system for å behandle klager fra passasjerene.

— Vi åpner Transportklagenemnda for klage fra passasjerer på rutegående fartøy. Det betyr at passasjerer som ikke får medhold i klagen sin til transportøren, kan bringe saken videre til en nøytral nasjonal klagenemnd, sier Solvik-Olsen.

Transportklagenemndas vedtak er kun rådgivende, og ikke juridisk bindende. Dersom en transportør ikke retter seg etter nemndas vedtak må de begrunne dette.

Forskriftsendringene trer i kraft 1. januar 2017.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

1,9 millioner nordmenn skal til utlandet i sommer (Fotokilde. Fremtind)

Dyrtid: Forsikringen dekker ikke kalde reiseføtter

(AI-generert illustrasjon)

Hvordan luftfotografering revolusjonerer kunst og design

(kilde: travelmarket.dk)

Prisfald på flybilletter til oversøiske rejsemål

(Fotokilde: BWH Hotels)

Velkommen til mathotellet i Steinkjer

(Foto: Eva Darron på Unsplash)

Slik finansierer du reisene dine ved å spille nettpoker