DAT vant anbudet på Lakselv-Tromsø, mens Widerøe’s Flyveselskap AS tok resten i konkurransen for Nord-Norge fra 1. april 2022.
– Nord–Norge er på grunn av lange avstander en landsdel som er spesielt avhengig av luftfart. Til tross for at vi har hatt kort tid til å planlegge konkurransen og at pandemien skaper usikre tider, er vi glade for å få på plass nye avtaler for de neste to årene, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Samferdselsdepartementet lyste 30. september 2021 ut ny konkurranse om regionale ruteflyginger i Nord-Norge. Flyselskap i alle EU/EØS-land ble invitert til å levere tilbud på drift av til sammen 14 ruteområder for perioden 1. april 2022 – 31. mars 2024.
De aktuelle flyruteområdene er:
Ruteområde – Rute(r)
1
Ruter mellom Kirkenes, Vadsø, Vardø, Båtsfjord, Berlevåg, Mehamn, Honningsvåg, Hammerfest og Alta.
2
Hasvik–Tromsø v.v.
Hasvik–Hammerfest v.v.
Sørkjosen–Tromsø v.v.
3
Lakselv–Tromsø v.v.
4
Andøya–Bodø v.v.
Andøya–Tromsø v.v.
5
Harstad/Narvik–Tromsø v.v.
Harstad/Narvik–Bodø v.v.
6
Stokmarknes–Bodø v.v.
Stokmarknes–Tromsø v.v.
7
Svolvær–Bodø v.v.
8
Leknes–Bodø v.v.
9
Røst–Bodø v.v.
10
Brønnøysund–Bodø v.v.
Brønnøysund–Trondheim v.v.
11
Sandnessjøen–Bodø v.v.
Sandnessjøen–Trondheim v.v.
12
Mo i Rana–Bodø v.v.
Mo i Rana–Trondheim v.v.
13
Mosjøen–Bodø v.v.
Mosjøen–Trondheim v.v.
14
Namsos–Trondheim v.v.
Rørvik–Trondheim v.v.
En eller to tilbydere på rutene
Samferdselsdepartementet har mottatt to tilbud i konkurransen; fra DAT og Widerøe. Widerøe var eneste tilbyder på ruteområdene 1-2 og 6–14 og selskapet er derfor innstilt som operatør på disse ruteområdene.
DAT og Widerøe la begge inn tilbud på ruteområdene 3-5. For ruteområde 3 er det DAT som har inngitt tilbudet med det laveste kravet til kompensasjon fra staten, mens for ruteområdene 4 og 5 er det Widerøes tilbud som har det laveste kompensasjonskravet. Samferdselsdepartementet innstiller derfor DAT som operatør av ruteområde 3 (Lakselv–Tromsø), og Widerøe som operatør av ruteområdene 4 og 5 (Harstad/Narvik–Bodø/Tromsø og Andøya–Bodø/Tromsø).
Samferdselsdepartementet har vurdert de innkomne tilbudene og gjennomført forhandlinger. I tillegg har tilbudene blitt forelagt Luftfartstilsynet for vurdering av tilbydernes økonomi samt tekniske og operative forhold, og Avinor for en avklaring av eventuelle problemstillinger på lufthavnsiden.