logo-white

DAT og WF skal fly i Nord-Norge

DAT vant anbudet på Lakselv-Tromsø, mens Widerøe’s Flyveselskap AS tok resten i konkurransen for Nord-Norge fra 1. april 2022.

Widerøe - Dash 8 - Hammerfest lufthavn - Finnmark
Ombordstigning i Hammerfest (arkivbilde: ©otoerres)

– Nord–Norge er på grunn av lange avstander en landsdel som er spesielt avhengig av luftfart. Til tross for at vi har hatt kort tid til å planlegge konkurransen og at pandemien skaper usikre tider, er vi glade for å få på plass nye avtaler for de neste to årene, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Samferdselsdepartementet lyste 30. september 2021 ut ny konkurranse om regionale ruteflyginger i Nord-Norge. Flyselskap i alle EU/EØS-land ble invitert til å levere tilbud på drift av til sammen 14 ruteområder for perioden 1. april 2022 – 31. mars 2024.

De aktuelle flyruteområdene er:

Ruteområde  – Rute(r)

1

Ruter mellom Kirkenes, Vadsø, Vardø, Båtsfjord, Berlevåg, Mehamn, Honningsvåg, Hammerfest og Alta.

2

Hasvik­­­–Tromsø v.v.

Hasvik–Hammerfest v.v.

Sørkjosen–Tromsø v.v.

3

Lakselv–Tromsø v.v.

4

Andøya–Bodø v.v.

Andøya–Tromsø v.v.

5

Harstad/Narvik–Tromsø v.v.

Harstad/Narvik–Bodø v.v.

6

Stokmarknes–Bodø v.v.

Stokmarknes–Tromsø v.v.

7

Svolvær–Bodø v.v.

8

Leknes–Bodø v.v.

9

Røst–Bodø v.v.

10

Brønnøysund–Bodø v.v.

Brønnøysund–Trondheim v.v.

11

Sandnessjøen–Bodø v.v.

Sandnessjøen–Trondheim v.v.

12

Mo i Rana–Bodø v.v.

Mo i Rana–Trondheim v.v.

13

Mosjøen–Bodø v.v.

Mosjøen–Trondheim v.v.

14

Namsos–Trondheim v.v.

Rørvik–Trondheim v.v.

En eller to tilbydere på rutene

Samferdselsdepartementet har mottatt to tilbud i konkurransen; fra DAT og Widerøe. Widerøe var eneste tilbyder på ruteområdene 1-2 og 6–14 og selskapet er derfor innstilt som operatør på disse ruteområdene.

DAT og Widerøe la begge inn tilbud på ruteområdene 3-5. For ruteområde 3 er det DAT som har inngitt tilbudet med det laveste kravet til kompensasjon fra staten, mens for ruteområdene 4 og 5 er det Widerøes tilbud som har det laveste kompensasjonskravet. Samferdselsdepartementet innstiller derfor DAT som operatør av ruteområde 3 (Lakselv–Tromsø), og Widerøe som operatør av ruteområdene 4 og 5 (Harstad/Narvik–Bodø/Tromsø og Andøya–Bodø/Tromsø).

Samferdselsdepartementet har vurdert de innkomne tilbudene og gjennomført forhandlinger. I tillegg har tilbudene blitt forelagt Luftfartstilsynet for vurdering av tilbydernes økonomi samt tekniske og operative forhold, og Avinor for en avklaring av eventuelle problemstillinger på lufthavnsiden.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

MS Maud, her ved Senja,  skifter i høst navn til MS Midnatsol og det tradisjonsrike navnet blir igjen å se langs kysten fra november i år (Foto: Tommy Simonsen / Hurtigruten)

Tradisjonsrike MS Midnatsol tilbake langs kysten fra november

(Foto/Illustrasjon: Amadeus)

Digital identitet skaper bedre reiseopplevelser

(Foto: Apollo Rejser)

Apollo lancerer rejser til Gambia

Bilskade - Personbil - Høyre side - If

Bilister bulker fordi de ikke følger vikeplikten

Boeing 737MAX8 - Elsa Beskow - Norwegian Air Shuttle

Premiär för direktflyg till Palma från Stockholm Skavsta Airport