logo-white

Boeing 737 MAX må oppdateres etter Lion Air-ulykken

Alle Boeing 737MAX må oppdateres med nye instrukser til pilotene etter Lion Air-ulykken som krevde 189 menneskeliv, det melder det amerikanske luftfartstilsynet og flyprodusenten Boeing.

Lion Air Boeing 737 MAX-10 (PRNewsfoto/Boeing)

De første analysene av de svarte boksene til Lion Air`s Boeing 737 MAX viser at det trolig var en feil med flyets hastighetsmåler – også kalt AOA (Angel of Attack)-sensoren,  på de fire siste flyvningene inkludert ulykken den 29. oktober. AOA-sensoren måler vinkelen mellom vingen og luftstrømmen. Blir denne på mere enn 18 grader oppstår det turbulens, løftekraften forsvinner og flyet kan stalle.

Flyprodusenten Boeing sendte denne uken ut en såkalt OMP (operations Manual Bulletin) til samtlige operatører av de 219 Boeing 737 MAX som er i drift.

Les også: Boeing Statement on Operations Manual Bulletin

Alle de 189 ombord mistet livet da Lion Air`s Boeing 737 MAX styrtet i havet et snaut kvarter etter at flyet hadde tatt av fra Jakarta med kurs for Pangkal Pinang.

kilder: boeing, check-in.dk, nrk 

 

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Illustrasjonfoto OFV/Bo A. Bergan)

Norge vs. Europa: Laveste snitthastighet mellom storbyene

(Foto: Radisson Hotel Group)

Radisson Hotel Groups Responsible Business Report 2023

A frozen river at sunrise  in a wintry landscape  near Levi in Finnish Lapland  (Photo: Discover Airlines)

Discover Airlines winter flight schedule 2024/25: More flights to more destinations from Frankfurt and Munich

Sir Tim Clark - Emirates - Lifetime Achievemen - Aviation Business Awards- t Award -

Dubai, UAE og DXB er tilbake til normalen etter noen surrealistiske døgn

(Illustrasjon: Metropolis)

Lover sommerens fineste hotellnyhet