Ukrainerne overtar stadig mere av godstrafikken på norske veier. Bare iløpet av de to siste årene er antallet ukranske lastebilsjåfører som passerer grensen på Svinesund blitt fordoblet. Det viser en undersøkelse som er gjennomført av Yrkestrafikkforbundet.
Yrkestrafikkforbundet har for tredje gang gjennomført en undersøkelse blant utenlandske lastebilsjåfører på Svinesund. Denne gangen var 15 prosent av godssjåførene som passerte grensen fra Ukraina. For to år siden var det syv prosent.
Forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes er bekymret for utviklingen i bransjen.
– Undersøkelsen viser at bilen de ukrainske sjåførene kjører som regel er registrert i Polen eller Litauen. Disse landene fungerer som importører av billig arbeidskraft fra land utenfor EU og utsteder kjøretillatelser i stor stil slik at sjåførene kan kjøre i EU-land. Dette utkonkurrerer seriøse norske transportører og bidrar til et kappløp mot bunnen, konkluderer Klungnes.
44 prosent av de ukrainske sjåførene oppgir å tjene 1500 euro eller mindre i måneden. Til sammenlikning utgjør norsk minstelønn nærmere 3000 euro.
Kun fem prosent av de ukrainske sjåførene svarte at de mottar norsk minstelønn på oppdrag innad i Norge (kabotasje). Dette er noe samtlige av sjåførene skulle hatt etter norsk lovgivning.
– Her ser vi resultatet av mange år med nedprioritering a kontrolletatene. Sjansen for å bli tatt for å underbetale sjåførene er veldig liten og konsekvensene er små. Da sier det seg selv at sjåførene går for lut og kaldt vann. Arbeidstilsynet må få midler til å øke kontrollvirksomheten på norske veier. Det må bli en reell sjanse for å bli tatt, avslutter Klungnes.
Les også: Flere utenlandske lastebiler på norske veier (juni 2017) – 570 “tomme” lastebiler over grensen hvert eneste døgn (februar 2017)