«Fascinerende naturferie i Tyskland» er DZTs — Deutsche Zentrale für Tourismus e.V — sin temakampanje for 2016. Den ligger allerede online. I sentrum for DZTs verdenomspennende markeds- og salgsfremstøt står de vel 130 nasjonale naturperlene i Tyskland: 16 nasjonalparker, over 100 naturparker og 15 UNESCO-biosfærereservater. For å synliggjøre mangfoldet presenterer DZT 16 utvalgte høydepunkter blant naturlandskapene. «Fascinerende naturferie i Tyskland» satser som online-kampanje hovedsakelig på digitale kommunikasjonsformer. Basis er det utvidede innholdet rundt tema natur, som kan ses på www.germany.travel/natur.
– I løpet av fjoråret kom det 2,6 millioner europeere til Tyskland for å oppleve naturen. Dermed er vi, i likhet med våre naboer Østerrike og Frankrike, blant de mest ettertraktede naturreisemålene i verden. Mer enn en tredjedel av Tysklands landområde utgjøres av nasjonale naturlandskaper og er under spesiell beskyttelse. Vi ønsker å utnytte denne ansvarsfulle og konsekvente ivaretakingen av naturen og posisjonere Tyskland som et stadig like attraktivt reisemål — samt stimulere til enda flere ferier i landlige regioner, sa Petra Hedorfer, styreleder i Deutsche Zentrale für Tourismus e.V. (Tysklands nasjonale turistkontor), i forbindelse med åpningen av kampanjen.
Tysk natur «nytt» for norske gjester
– Det er en spennende «ny» måte til å oppleve Reiselandet Tyskland. Nordmenn i Tyskland pleier å besøke byer, og i 2016 gjelder det å overraske norske reisende med naturopplevelser i Tyskland, noe man ikke forventer. Naturen i Tyskland er lett tilgjengelig og variert, det finnes alt fra sandstrender og sjø med bilfrie øyer til høyalpine fjell.» utdyper Sabine Koch, turistsjef ved Tysklands Turistkontor i Norge.
Tysk natur på nett
«Fascinerende naturferie i Tyskland» satser som online-kampanje hovedsakelig på digitale kommunikasjonsformer. Basis er det utvidede innholdet rundt tema natur, som kan ses på www.germany.travel/natur.
Et interaktivt kart, i tillegg vidtfavnende innhold på flere forskjellige språk, tydeliggjør mangfoldet i Tysklands nasjonale naturlandskaper. Som nytt, virtuelt element har DZT skapt en destinasjonsfinner (www.germany.travel/enjoy). Med forskjellige filterfunksjoner kan brukeren søke opp turistprofilene i de nasjonale naturlandskapene, orientere seg online frem til sitt personlige favorittsted og dele det direkte med sine venner via sosiale media-kanaler.
En kampanjevideo illustrerer mangfoldet av opplevelsesmuligheter i tyske naturlandskaper — som trekking, klatring, hanggliding, drakeflyging, vasseturer, viltobservasjoner og muddervandring.
Smitteeffekten fra såkalte «influencer-reiser» (bloggere og instagramere) på leting etter sitt yndlingssted, og som forteller om sine erfaringer, genererer nye brukere og innhold. Bidragene vil i tillegg, ved hjelp av kampanje-hashtag #EnjoyGermanyNature og en egen sosial vegg på www.germany.travel/enjoygermannature, føyes sammen.