logo-white

Sterkt redusert kapasitet på jernbanen rundt Oslo S i uke 31

Mer penger til investeringer, fornyelse og vedlikehold fører til økt byggeaktivitet på jernbanen. Sommeren 2016 blir det hektisk anleggsvirksomhet på Oslo S og perioder med stengte strekninger eller redusert kapasitet i nord- og sørøstlig retning.

Mest kritisk blir uke 31 når alle avganger mellom Oslo S og Grefsen, Bryn, Lillestrøm (Romeriksporten) og Ski innstilles, samtidig som det er omfattende veiarbeid på Ring 3.

For de reisende betyr dette to perioder med et alternativt reisetilbud:

  • 25. juni til 3. juli (uke 26): All togtrafikk mellom Oslo S og Ski innstilles og det blir satt opp alternativ transport
  • 1. til 7. august (uke 31): All togtrafikk mellom Oslo S og Bryn, Grefsen, Ski og gjennom Romeriksporten til Lillestrøm innstilles. Det er ikke nok kapasitet i veisystemet rundt Oslo S til å håndtere alle reisende med alternativ transport i denne uka. Derfor må de som tar toget i rushtidene regne med ekstra lang vente- og reisetid. NSB og Jernbaneverket oppfordrer derfor alle som har mulighet til å vurdere om de kan unngå å reise på de berørte strekningene eller ikke reise i rushtiden på morgenen og ettermiddagen denne uken.

Jernbaneverket skal i sommer bytte ut spor og strømforsyningsanlegget på en tredjedel av Oslo S samtidig som Follobanen er under utbygging langs Østfoldbanen ut av Oslo S. Tiltakene er så omfattende og henger sammen på en slik måte at må arbeides sammenhengende i seks uker. Mesteparten av denne tiden vil togene gå som normalt på Oslo S, men arbeidene vil også medføre perioder med helt ellers delvis stengte strekninger.

I forbindelse med anleggsarbeidene på Follobanen må deler av det tekniske anlegget på Østfoldbanen ut av Oslo S rives. Dette bygges opp igjen i uke 31 i forbindelse med avslutningen av anleggsarbeidene. I samme uke stenges sporene i Brynsbakken fordi det skal bygges nye kjøreledninger på en del av strekningen. I tillegg skal signalanlegget testes før togene kan begynne å bruke delen av stasjonen som er fornyet. For at disse arbeidene og testene skal gjøres raskt og sikkert, er det nødvendig å stenge togtrafikken både på Østfoldbanen og i Brynsbakken inn mot Oslo S. Togene vestover mot Asker og Drammen vil gå som normalt fra Oslo S i uke 31.

Den store fornyelsen av Oslo S skal være ferdig innen utgangen av 2017. Etter dette vil utbyggingen av Follobanen berøre Oslo S fram til prosjektet er ferdig i 2021. Da vil en fornyet sentralstasjon og en ny, rask togforbindelse til Ski mot Østfold gjøre det mulig å utvikle et enda bedre kollektivtilbud til den raskt voksende befolkningen rundt hovedstadsområdet.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

– Lefkas er en av Hellas mest uberørte øyer. Til tross for at øya er lett tilgjengelig med bilferje fra fastlandet, er det ennå ikke så mange turister som har oppdaget denne perlen, sier kommunikasjonssjef i TUI Norge, Anne Mørk-Løwengreen (Foto: TUI)

To nye greske perler tilgjengelige med TUI

(Fotokilde: Norwegian Air Shuttle)

Norwegian-konsernet fraktet 2,2 millioner passasjerer i april

(Ill. foto: ©otoerres)

Sammenbrudd i Avinor-forhandlingene

(Foto: Radisson Hotel Group)

Nye Radisson Blu Scandinavia Hotel, København

(Fotokilder: VIVA Cruises/USN)

VIVA presenterer eksklusivt vintercruise langs den pittoreske Seinen