logo-white

National Geographic med eventyrlig episode fra Svalbard

Som å være i en helt annen verden. Den anerkjente, amerikanske kjøkkensjefen Kristen Kish utfordres ved noen av verdens mest avsidesliggende restauranter i National Geographics nye serie «Restaurants at the End of the World». Det mest ekstreme ytterpunktet fant hun ved Isfjord Radio på Svalbard.

Kristen Kish og Rogier Jansen fangster og foredler arktiske råvarer i National Geographics nye serie “Restaurants at the End of the World” (Foto: Kristen Kish)

Den planlagte dykketuren etter spiselige, arktiske skatter ble brått avlyst, da Kongen av Arktisk kom ruslende langs strandkanten ved Kapp Linné på Svalbard.

– Naturen er fullstendig uforutsigbar, og kan ikke planlegges inn i hverken opplevelser eller filmproduksjon. I møte med isbjørn, hvalross og den barske, arktiske villmarken følte jeg på en intens ærefrykt over å være helt tett på naturelementene, sier Kristen Kish.

Sammen med Rogier Jansen, Basecamp Explorer Spitsbergens kjøkkensjef ved Isfjord Radio Adventure Hotel, fangstet og foredlet Kristen arktiske råvarer i en uke.

– Rogier har en profesjonell standard som jeg verdsetter som fagperson, og han er uredd i kjøkkenet. Hjemmelaget kimchi i sorbet av pasjonsfrukt? Rypekrås som smakstilsetter i drinken? Jeg tok feil av kimchi i sorbet, det var nydelig. Men rypekrås ble for sært, mener Kristen.

Imponerer med arktiske råvarer

Kristen Kish er kjent fra eget restaurantkonsept, kokebokutgivelser og ikke minst som vinner av Top Chef US i 2012. I National Geographics nye serie besøker hun kjøkkensjefer som har spesialisert seg på full utnyttelse av lokale råvarer, basert på restaurantenes beliggenhet langt utenfor allfarvei. Basecamp Explorer Spistbergens hotell Isfjord Radio er den mest avsidesliggende restuaranten i serien.

Opplevelsene og resultatet ble første gang sendt en naturskjønn episode på National Geographic den 17. mai, og vil senere også bli tilgjengelig på Disney+.

Kokkenes lek og foredling med arktiske råvarer presenteres i serien for Brita Knutsen Dahl med inviterte gjester. Målet for Kristen og Rogier er å begeistre Brita, som har utviklet Isfjord Radio som internasjonalt reisemål, med tilhørende hotell og restaurant på Svalbard gjennom de 16 siste årene.

Internasjonal oppmerksomhet viktig for reiselivet

– Maten skal være like eventyrlig som reisen hit. Hver eneste gjest skal overraskes over variasjoner og standarden på maten ved utposten Isfjord Radio. Kristen og Rogier overrasket meg, blant annet med selvfisket ishavsrøje og en meget spesiell drink med rypekrås, sier Brita Knutsen Dahl.

– Det er et kvalitetsstempel for norsk reiseliv at anerkjente kanaler som National Geographic legger sine produksjoner til Norge. Når serien i tillegg vises på Disney+ er nedslagsfeltet enormt, nasjonalt og internasjonalt. Vi håper episoden fra Isfjord Radio Adventure Hotel vil bidra til økt interesse for Svalbard, Norge og det skandinaviske kjøkkenet.

«Restaurants at the End of the World» ble lansert i USA i mars i år, og hadde premiere i Norge 17. mai.

– Jeg er skikkelig byjente, så reisen til siste stopp før Nordpolen utfordret komfortsonen min. Jeg ble møtt med generøs vennlighet, og selv om det føltes som å besøke en annen verden, så opplevde jeg trygghet og indre ro – også i møte med isbjørn. Jeg vil gjerne tilbake, og oppleve det mektige landskapet i vinterdrakt, avslutter Kristen Kish.

Om Restaurants at the End of the World

  • Ny serie fra National Geographic
  • Første sesong innspilt i Nord- og Sør-Amerika, i tillegg til Svalbard
  • Kjøkkensjef Kristen Kish utforsker avsidesliggende restauranter
  • Regissør: Jeremy Simmons
  • Kanal: National Geographic og Disney+

Flere relaterte artikler finner du HER og HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto: Radisson Hotel Group)

Nye Radisson Blu Scandinavia Hotel, København

(Fotokilder: VIVA Cruises/USN)

VIVA presenterer eksklusivt vintercruise langs den pittoreske Seinen

(Fotokilde: Norwegian Air Shuttle)

Norwegian starter “nissefly” fra London og München

(Foto: Jamaica Tourist Board)

Fem mindre kjente opplevelser langs Jamaicas sørkyst

Hele luftfartsindustrien står overfor en spennende og nødvendig transformasjon. Rundt 2035 vil såkalte nullutslippsfly med en kapasitet på rundt 75 seter begynne å komme ut på markedet, drevet av for eksempel elektrisitet og hydrogen (Fotokilde: Air France KLM)

KLM vinner pris for «Årets strategiske investering» innen bærekraft