logo-white

DAT og WF skal fly i Nord-Norge

DAT vant anbudet på Lakselv-Tromsø, mens Widerøe’s Flyveselskap AS tok resten i konkurransen for Nord-Norge fra 1. april 2022.

Widerøe - Dash 8 - Hammerfest lufthavn - Finnmark
Ombordstigning i Hammerfest (arkivbilde: ©otoerres)

– Nord–Norge er på grunn av lange avstander en landsdel som er spesielt avhengig av luftfart. Til tross for at vi har hatt kort tid til å planlegge konkurransen og at pandemien skaper usikre tider, er vi glade for å få på plass nye avtaler for de neste to årene, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Samferdselsdepartementet lyste 30. september 2021 ut ny konkurranse om regionale ruteflyginger i Nord-Norge. Flyselskap i alle EU/EØS-land ble invitert til å levere tilbud på drift av til sammen 14 ruteområder for perioden 1. april 2022 – 31. mars 2024.

De aktuelle flyruteområdene er:

Ruteområde  – Rute(r)

1

Ruter mellom Kirkenes, Vadsø, Vardø, Båtsfjord, Berlevåg, Mehamn, Honningsvåg, Hammerfest og Alta.

2

Hasvik­­­–Tromsø v.v.

Hasvik–Hammerfest v.v.

Sørkjosen–Tromsø v.v.

3

Lakselv–Tromsø v.v.

4

Andøya–Bodø v.v.

Andøya–Tromsø v.v.

5

Harstad/Narvik–Tromsø v.v.

Harstad/Narvik–Bodø v.v.

6

Stokmarknes–Bodø v.v.

Stokmarknes–Tromsø v.v.

7

Svolvær–Bodø v.v.

8

Leknes–Bodø v.v.

9

Røst–Bodø v.v.

10

Brønnøysund–Bodø v.v.

Brønnøysund–Trondheim v.v.

11

Sandnessjøen–Bodø v.v.

Sandnessjøen–Trondheim v.v.

12

Mo i Rana–Bodø v.v.

Mo i Rana–Trondheim v.v.

13

Mosjøen–Bodø v.v.

Mosjøen–Trondheim v.v.

14

Namsos–Trondheim v.v.

Rørvik–Trondheim v.v.

En eller to tilbydere på rutene

Samferdselsdepartementet har mottatt to tilbud i konkurransen; fra DAT og Widerøe. Widerøe var eneste tilbyder på ruteområdene 1-2 og 6–14 og selskapet er derfor innstilt som operatør på disse ruteområdene.

DAT og Widerøe la begge inn tilbud på ruteområdene 3-5. For ruteområde 3 er det DAT som har inngitt tilbudet med det laveste kravet til kompensasjon fra staten, mens for ruteområdene 4 og 5 er det Widerøes tilbud som har det laveste kompensasjonskravet. Samferdselsdepartementet innstiller derfor DAT som operatør av ruteområde 3 (Lakselv–Tromsø), og Widerøe som operatør av ruteområdene 4 og 5 (Harstad/Narvik–Bodø/Tromsø og Andøya–Bodø/Tromsø).

Samferdselsdepartementet har vurdert de innkomne tilbudene og gjennomført forhandlinger. I tillegg har tilbudene blitt forelagt Luftfartstilsynet for vurdering av tilbydernes økonomi samt tekniske og operative forhold, og Avinor for en avklaring av eventuelle problemstillinger på lufthavnsiden.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

The Star Bar er Gibraltars eldste pub  (foto: ©otoerres)

Reiselivsmagasinet på RadioRiksOslo torsdag 16. mai 2024

– Vi ser vekstmuligheter i nye markeder, gjennom et bredere dynamisk tilbud, og dermed når vi flere målgrupper. De to første kvartalene av året var svært vellykkede operasjonelt sett, sier administrerende direktør, Sebastian Ebel i TUI Group (Foto: TUI)

Rekordomsetning for TUI Group

Avinor oppfordrer alle som skal fly en drone om å sette seg inn i regelverket (Ill. foto: ©otoerres)

Reglene for droneflyging på 17. mai

(Fotokilde: ©GeneveTourisme/Related.dk)

Gylden utgave av Genèves transportkort

Nå blir det mer attraktivt å velge elbil som leasingbil og det blir lettere å finne en elektrisk leiebil, sier Christina Bu i 
 (foto: Elbilforeningen)

Endelig fjernes elbil-hinderet i leasing