logo-white

Unngå rekkeviddesjokk i kulda

Over 100 000 ferske elbilister er inne i sin første kuldeperiode og merker at de kommer betydelig kortere med sin nye elbil. – Våre tester viser et rekkeviddetap mellom fire og 30 prosent i moderate vintertemperaturer. Når gradestokken viser ned mot minus ti og kaldere er tapet enda større, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Elbil - Vinterføre - elbilading - Batteri - Kulde - Rekkevidde - NAF
Nyere elbiler har god rekkevidde og det er få problemer med å komme seg rundt vinterstid. Men det er viktig å ta høyde for at rekkevidden er kortere på vinteren og planlegge etter det. (Foto: NAF)

Elbilsalget i Norge når stadig nye høyder. Tall fra Opplysningskontoret for veitrafikken (OFV) viser at det i starten av desember har blitt solgt over 100 000 nye elbiler så langt i år. Tusenvis av bilister opplever derfor nå sin første kuldeperiode med elbil.

NAF har testet de aller fleste elbilene som er til salgs i Norge vinterstid. Over nyttår er det flere nye modeller som skal til pers i verdens største rekkevidde- og ladetest.

– Variasjonen er stor mellom bilmodellene. Noen beholder rekkevidden godt, mens andre går betydelig kortere vinterstid, sier Nils Sødal i NAF.

– Derfor vil vi ha en bransjestandard der vinterrekkevidde opplyses så godt som mulig når folk skal kjøpe seg bil. Det vil i første omgang si et anslag på forventet rekkeviddetap i kalde temperaturer, fortsetter han.

Nyere elbiler har god rekkevidde og det er få problemer med å komme seg rundt vinterstid. Men det er viktig å ta høyde for at rekkevidden er kortere på vinteren og planlegge etter det.

– Ta høyde for flere ladestopp enn det du ville hatt om sommeren, rådgir Sødal.

– Forvarmer du bil og batteri før du legger ut på tur, får du mest ut av bilens rekkevidde, fortsetter han.

For å få mest ut av ladingen har NAF samlet seks enkle råd for å få mest ut av ladestoppene du må ha underveis.

Seks enkle råd for rask lading vinterstid:

  • Lad på slutten av turen
    Batteriet på en elbil lader best når det er driftsvarmt, altså at temperaturen inni selve batteriet når en viss temperatur. Du bør ha kjørt i minst et par timer i høy hastighet for å kjøre batteriet så varmt det går an på vinteren før du lader.
  • Ha lite strøm igjen på batteriet 
    Hvis du vil lade raskest mulig, er det lureste er å vente med å lade til du har mellom 10 og 20 prosent igjen på batteriet. Starter du lading ved lav batterikapasitet bidrar det til å varme opp batteriet – som igjen gjør at du lader raskere.
  • Velg riktig lader 
    Alle biler lader litt forskjellig. Derfor er det lurt å lese seg opp på hvordan akkurat din bil lader. Ikke alle biler kan lynlade, dvs lade med høyere effekt enn 50 kW

– Du kaster rett og slett penger ut av vinduet hvis du lader på en lynlader og bilen din ikke kan utnytte laderens kapasitet, sier Sødal.

  • Lad til 80%, ikke 100% 
    De aller fleste elbiler lader veldig sakte etter at det er fylt til 80 %. Trenger du mer rekkevidde for å komme frem lønner det seg ofte både i tid og kroner å heller legge inn ett kort ladestopp til enn å lade til 100%. Dette varierer fra bil til bil – så bli kjent med hvordan din bil lader.
  • Bruk forvarming av batteriet før hurtiglading 
    Hvis elbilen din har et system for forvarming av batteri før hurtiglading, er det lurt å benytte seg av dette. Ofte settes det i gang hvis du plotter inn en ladestasjon som destinasjonen i navigasjonen.
  • Lad når du kan, ikke når du må 
    For å ha en mest mulig komfortabel tur er uansett det beste rådet å lade når du kan, ikke når du må. Stopper du for en kaffepause er det like greit å plugge i. Selv på ti minutter kan du få mange mil mer på batteriet.
Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Fotokilde: Norwegian Air Shuttle)

Norwegian starter “nissefly” fra London og München

(Foto: Jamaica Tourist Board)

Fem mindre kjente opplevelser langs Jamaicas sørkyst

Hele luftfartsindustrien står overfor en spennende og nødvendig transformasjon. Rundt 2035 vil såkalte nullutslippsfly med en kapasitet på rundt 75 seter begynne å komme ut på markedet, drevet av for eksempel elektrisitet og hydrogen (Fotokilde: Air France KLM)

KLM vinner pris for «Årets strategiske investering» innen bærekraft

(Foto: Jessica Claren)

20 kulinariske nyheter på svenskekysten

(Foto: Saudi Tourism Authority)

Reisetips: AIUla i Saudi-Arabia