SALMA ble onsdag 16. oktober tildelt prisen “Fransk-Norsk Trophée 2014”, som tildeles en person eller organisasjon som har bidratt til å utvikle samarbeidet mellom Frankrike og Norge. Det er Fransk-Norsk Handelskammer som står bak prisen.
– Det er en stor ære å motta denne prisen. Det veier nok litt ekstra tungt at de som har sittet i juryen, i lys av sine roller i næringslivet, har stor forståelse for hvor mye det kreves å skulle etablere et brand på tvers av landegrensene. Når vi ser hvilke selskaper som tidligere har vunnet prisen ser vi at vi er i godt selskap. Det er virkelig inspirerende, sier Trym Eidem Gundersen, administrerende direktør i Salmon Brands, som utvikler SALMA.
Tidligere vinnere av den prestisjefylte prisen er blant andre Peugeot Norge, Norsk Hydro og Schibsted ASA.
Prisen, en eksklusiv bronsestatue laget av den norske skulptøren Tove Hirth, ble delt ut i går kveld på Grand Hotel, under en middag i anledning Fransk-Norsk Dag 2014. Det er den private medlemsorganisasjonen Fransk-Norske Handelskammer som i en årrekke har organisert og markert denne dagen for sine medlemmer.
Juryen har bestått av ni medlemmer som representerer organisasjoner eller bedrifter i Frankrike og i Norge innen handels- og næringslivet.
– Jeg vil rette en stor takk til våre få, men dyktige kolleger i Frankrike, som hver dag jobber for å gjøre norsk laks mer kjent i Frankrike. Vi har nå vært tilstede med SALMA i Frankrike i seks år, og det har vær en intens, men meget lærerik periode. Det franske markedet er krevende og kresent, og forbrukerne vil ha kvalitet fra klekking til ferdig produkt. Vi kaprer stadig nye markedsandeler, og det er vi stolte over, sier Gundersen.
SALMA eksporteres i dag til Sverige, Tyskland og Sveits, i tillegg til Frankrike.