logo-white

Vi forventes å bruke 28 % mer på reiser de kommende 12 månedene

Forbrukernes etterspørsel av reiser forventes å forbli sterk det kommende året, til tross for fortsatt økonomisk usikkerhet. Det viser den andre utgaven av undersøkelsen «Consumer travel spend priorities», utført av Outpayce, et selskap som eies av Amadeus.

Forbrukerne forventes å bruke 28 % mer på reiser de kommende 12 månedene, ifølge en ny Outpayce-undersøkelse (Foto/Illustrasjon: Outpayce/Amadeus)

Antallet personer som ranket reiser som «høy prioritet» for de kommende tolv månedene var det som økte mest i forhold til fjorårets undersøkelse. Dette økte til 47%, en økning på 12% fra i fjor. Reisende regner med å bruke betydelig mer på utenlandsreiser i løpet av det neste året, med et gjennomsnittlig forventet forbruk på rundt 36 000 NOK, noe som er en økning med nesten 8000 kr eller 28% per forbruker sammenlignet med fjoråret.

Johan Nordqvist, administrerende direktør for Amadeus i Skandinavia, sier i en kommentar:

– Det er tydelig at etterspørselen etter reiser forblir sterk. Forbrukerne er villige på å bruke penger som man eventuelt sparte i løpet av pandemien, og også gjøre oppofringer på andre områder, for å kunne bruke mer på utenlandsreiser. Men, det er ikke rom for reiseleverandører å hvile på laurbærene. Det er de leverandørene som tydelig prissetter sine produkter i de reisendes egne valuta, tilbyr fleksible betalingsløsninger og fokuserer på en enkel og effektiv kjøpsopplevelse som har de beste mulighetene for å konvertere «shoppere» til betalende kunder.»

I fjor svarte hele 75% av de spurte forbrukerne at det var «svært sannsynlig» at de ville benytte seg av såkalte «Buy Now Pay Later (BNPL)-tjenester for å finansiere og betale for sine reiser. Dette sank til 33% i år, som likevel er et betydelig antall.

40% av de spurte forbrukerne regner med å bruke av oppsparte midler, og en tredjedel sa at de ville omfordele penger fra andre områder som klær og oppussing for å finansiere sine reiseplaner.

Reisende fortsetter å sette pris på fintech-tjenester som gir dem gjennomsiktighet, og som hjelper dem å unngå vekslingsgebyrer når de reiser. Det er verd å notere seg at 66% av de reisende svarte at de ville «mer sannsynlig» velge et reiseselskap som gjorde det mulig for dem å betale i sin egen valuta, slik at de kan få bedre oversikt over den totale kostnaden, et hopp på hele 18% fra fjorårets undersøkelse.

Hele rapporten kan lastes ned på: outpayce.com

Flere nyheter og artikler om Amadeus finner du HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

1,9 millioner nordmenn skal til utlandet i sommer (Fotokilde. Fremtind)

Dyrtid: Forsikringen dekker ikke kalde reiseføtter

(AI-generert illustrasjon)

Hvordan luftfotografering revolusjonerer kunst og design

(kilde: travelmarket.dk)

Prisfald på flybilletter til oversøiske rejsemål

(Fotokilde: BWH Hotels)

Velkommen til mathotellet i Steinkjer

(Foto: Eva Darron på Unsplash)

Slik finansierer du reisene dine ved å spille nettpoker