logo-white

Sosiale medier inspirerer til tur

En av to unge motiveres til turer i skog og mark av sosiale medier, viser nye Ipsos-tall. Men stadig flere eldre finner også turinspirasjon på Facebook og Instagram.

Ambassadørbilder - @krykker i naturen - Helene Rønningstad Halsos - desember 2021- Norsk Friluftsliv
Friluftslivsbilder og -videoer er populært på Instagram og i andre sosiale medier. (Foto: Helene Rønningstad Halsos)

– Ingenting er bedre enn om skjermene vi tilbringer så mye tid foran, også kan motivere folk til å komme seg opp av sofaen og ut i naturen, sier Bente Lier. Hun er generalsekretær i paraplyorganisasjonen Norsk Friluftsliv, som har tatt initiativ til den ferske Ipsos-undersøkelsen.

Tallene viser at hele 52 prosent av de mellom 15 og 24 opplever at sosiale medier inspirerer dem til å gå på tur eller bedrive annet friluftsliv. Instagram er inspirasjonskilde nummer en, men også Facebook, Snapchat og TikTok nevnes av flere.

Godt voksne følger etter

Det er ikke første gang Ipsos måler hvordan sosiale medier påvirker folks friluftsliv. Lier forteller at den største forskjellen fra sist undersøkelsen ble gjort, i 2020, er at langt flere godt voksne også sier at de lar seg påvirke.

Hele 20 prosent av de på 60 år og oppover sier at sosiale medier motiverer dem til tur. Da det samme spørsmålet ble stilt i 2020, var tallet 12 prosent. I denne aldersgruppen er det på Facebook man finner mest turinspirasjon.

Kanskje skyldes økningen at nettopp denne gruppen er mer på sosiale medier enn tidligere. Den siste tiden har bruken av flere slike kanaler gått ned i de fleste aldersgruppene, med unntak av nettopp de på 60 år og oppover.

Folkeopplysning på skjerm

Med 92 500 følgere bare på Instagram, opplever Norsk Friluftsliv stor interesse for video og bilder med tips og inspirasjon til turlivet.

– Det er jo ikke alle som får friluftslivet inn med morsmelka, så for oss er sosiale medier en super kanal for å drive folkeopplysning om for eksempel allemannsretten og sporløs ferdsel, sier Lier.

Også på friluftsfronten oppstår det egne sosiale medier-trender, kan hun fortelle.

– Denne vinteren har vi for eksempel sett at mange, også en del kjendiser, har utfordret hverandre til isbading. Samtidig er vi klar over at disse kanalene også kan bidra til negativt sosialt press og press på «fotogene» naturområder, om man ikke kommuniserer bevisst. Men i våre kanaler er det faktisk bilder av helt nære ting, slik som en bålkaffe i nærområdet, som er aller mest populært.

Les også: En av fem unge vil isbade (januar 2022)

Flere relaterte nyheter og artikler finner du HER og HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(bildekilde: Hotels.com)

Hotels.com gir en oversikt over de beste hotellene for å feire Verdens Latterdag

Pool-dekk - Wonder of the Seas - Cruiseskip - RCI - Royal Caribbean

Royal Caribbean tilbyr opplæring til havs

Illustrasjon av hydrogenferjene som skal bygges (Bilde: The Norwegian Ship Design)

Verdens to største hydrogenskip skal bygges i Norge

Boeing 787 Dreamliner - Norse Atlantic Airways

Norse introduces new route between London Gatwick and Cape Town

(foto: ©otoerres)

Vårens røde dager – slik får du maks ut av fridagene