logo-white

September-statistikk: «Brutal» nedtur for hotellene

Den nye hverdagen har for alvor innhentet hotelldriverne i Bodø, Tromsø og Stavanger. Den voldsomt store tilførselen av hotellrom førte til tosifret beleggsnedgang i september i disse byene.

Benchmarking Alliance, bearbeidet av Peter Wiederstrøm, Horwath Consulting

– Spesielt ille var der naturligvis i Bodø der romkapasiteten økte med utrolige 37,8 % fra september i fjor, sier Peter Wiederstrøm i Horwath Consulting som har analysert de ferske tallene fra Benchmarking Alliance.

Bodø ramlet fra første- til fjerdeplass (fra 81,9 til 70,4 %) på beleggsoversikten fra september i fjor til september i år. Så selv om antall solgte romdøgn steg med svært gode 18 %, hjalp det ikke så mye. Også i Stavanger-området og i Tromsø økte antall solgte rom fra september i fjor til september i år, men i betraktelig lavere grad enn i Bodø. Og med sterkt fallende belegg som resultat.

– Men både i Bergen og i Trondheim med Værnes var hotelldriverne nær ved å «parere» kapasitetsutvidelsene, men disse økningene (h.h.v. 10,7 og 9,2 %) var vesentlig lavere enn i Tromsø, Bodø og Stavanger-området, sier Peter Wiederstrøm i Horwath Consulting.

Benchmarking Alliance, bearbeidet av Peter Wiederstrøm, Horwath Consulting

 

Benchmarking Alliance, bearbeidet av Peter Wiederstrøm, Horwath ConsultingKort om andre byer

Bergen

Bergen er hotell-vinneren i høst. Samlede losjiinntekter for byen økte med 12 % fra september i fjor. Tross den store kapasitetsøkningen som kom ved Scandic Ørnen (+ 10,7 % hotellrom), topper Vestlandets hovedstad beleggsstatistikken fra Benchmarking Alliance. Med 78,8 % havnet man relativt klart foran Oslo med Fornebu (76,2 %) og Gardermoen (75,2 %).

Benchmarking Alliance, bearbeidet av Peter Wiederstrøm, Horwath Consulting

Drammen

Drammen fikk en RevPAR-vekst på 13 %. RevPAR er revenue per available room, til norsk ofte oversatt med losjiinntekt per tilgjengelige rom. Det er et mye brukt måltall i hotellbransjen. Det kombinerer belegg (kapasitetsutnyttelse) og priser.

Gardermoen

Gardermoen økte RevPAR med 12,1 %. RevPAR er revenue per available room, til norsk ofte oversatt med losjiinntekt per tilgjengelige rom. Det er et mye brukt måltall i hotellbransjen. Det kombinerer belegg (kapasitetsutnyttelse) og priser.
– September har vært en god konferansemåned på Gardermoen, meldes det fra bransjehold.

Lillehammer/Hamar

Lillehammer-/Hamar-området økte rombelegget med 22,6 %.

Molde

4,8 % vekst i antall solgte rom.

Kristiansand

Fra september i fjor til september i år steg antallet solgte rom i Kristiansand med 3 %.

Kristiansund

I Kristiansund falt belegget med 10,8 %. Ingen kapasitetsøkning av betydning. Bransjefolk melder at nedgangen skyldes lavere aktivitet fra offshoreselskapene og at man må følge utviklingen nøye fremover.

Oslo med Fornebu

I Oslo med Fornebu steg rom belegget ørlite (+ 0,6 % til 76,2 %), samtidig som at romkapasiteten økte med 2,8 %. Romprisene steg med 2 % til 1.016 kroner.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Øyas minste bodega: Agustín Cabrera León lager prisvinnende røde- og hvite viner. Det er hardt arbeid, men veldig gøy! sier han (Foto: Canary Islands Tourism)

Vinruter skal bli Kanariøyenes nye turistattraksjon

(Bildkälla: FREEDOMtravel)

Stort intresse för cityguider – dessa läses mest på FREEDOMtravel

(Foto: Qatar Airways Cargo)

Qatar Airways Cargo hever standarden for dyretransporter

Plakat fra 1970-tallet (foto: hennig-olsen.no)

Hennig-Olsen Is feirer 100 år med kremen av iskrem

(Fotokilde: AVIAREPS)

AVIAREPS feirer 30-årsjubileum