logo-white

Ryanair har kun åpnet opp for salg på enkelte ruter i vinterprogrammet fra Rygge

Ryanair har kun åpnet opp for billettsalg på enkelte ruter for vinterprogrammet 2016-17 fra Moss lufthavn Rygge. Flere av de store rutene er inntil videre satt “på vent”.  Nå frykter mange at det  irske lavprisselskapet forbereder seg på å forlate Østfoldflyplassen.

Ryanair har i vinterprogrammet 2016-17 åpnet for salg av reiser fra Moss lufthavn Rygge til Las Palmas, Tenerife, Krakow og Bergamo (Milano), skriver Sarpsborg Arbeiderblad. Selskapet har imidlertid satt flere andre og mere trafikktunge ruter “på vent”, som det heter. Det betyr at Ryanair  tydeligvis mener alvor med med trusselen om å legge ned sin base Østfoldflyplassen, dersom den nye flypassasjeravgiften innføres, skriver Aftenposten.

Det irske lavprisselskapet har satt en rekke andre ruter “på vent”:

Rygge – London Stansted, Rygge – Dublin og Rygge – Edinburgh er blant de rutene man foreløpig ikke kan booke etter den 1. november 2016. Dette er ruter med den høy frekvens og med et høyt antall reisende. I andre markeder utenfor Norge er det allerede full tilgang til å kjøpe billetter neste vinter. Ikke i Norge, skriver avisen.

Hans Jørgen Elnæs (ryanair.ie)
Hans Jørgen Elnæs (ryanair.ie)

Rutene til byer som  som  Warszawa, Gdansk, Poznan og Wroclaw, samt Tallinn, Riga, Vilnius og Charleroi (Brüssel) er det heller ikke mulig å booke etter den 1. november i følge Aftenposten.  Rutene ville normalt ha ligget ute for salg allerede nå.

– Dette skjer som følge av den nye flyavgiften. Hvor omfattende rutetilbudet vårt blir fra Rygge kommende vinterprogram vil være avhengig av om avgiften blir innført. Den vil gjøre det vanskelig for små uavhengige flyplasser å slåss mot statlige Avinor, og dermed sette norske jobber i fare, skriver Hans Jørgen Elnæs som er salgs og markedssjef for Ryanair i Norden og Baltikum  i en epost til Aftenposten.

Ryanair har tidligere sagt at selskapet vil legge ned sin base på Rygge og flytte de fire baseflyene  til andre lufthavner, dersom avgiften innføres. Det vil bety et redusert rutetilbud på Østfoldflyplassen, samt mindre gunstige avgangstider for norske passasjerer.

Ryanair har sammen med den norske flybransjen kjempet med nebb og klør mot den nye flypassasjeravgiften. Selskapet var tidlig klare på at de ville legge ned basen på Rygge dersom avgiften blir innført. At den norske regjeringen utsatte avgiften i (foreløpig) to måneder til den 1. juni , har tydeligvis ikke overbevist sjefene i det irske lavprisselskapet.

Tidligere saker:

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto: ©otoerres)

Reiselivsmagasinet på RadioRiksOslo skjærtorsdag 28. mars 2024

(Foto: William Bout på Unsplash )

Hvordan planlegge ferien med barn med bil? Hva du bør vurdere når du planlegger ruten. Fritid for barn i bilen

(Bildekilde: Amadeus)

Bærekraftig drivstoff – hvilken rolle spiller det for avkarboniseringen av luftfarten?

Seks  av ti båtskader i fjor var havarier. Nå starter en ny båtsesong (Fotokilde: Frende forsikring)

Påsken er sesongstart på sjøen: Båtskader for 660 millioner i fjor

(Photo by Mark König on Unsplash)

Hvor drar nordmenn på gamblingferie?