Vellykket rekrutteringskampanje i sosiale medier resulterte i mange nye elever til Avinors lufttrafikkutdanning, hvorav 35 prosent er jenter.
Avinor er selv ansvarlig for å utdanne AFIS-korpset. Utdanningen består av et grunnkurs i lufttrafikktjeneste og et simulatortreningskurs med en etterfølgende praksisperiode ved en lufthavn, totalt cirka 10 måneder. Avinor har de siste årene hatt utfordringer med å tiltrekke seg nok søkere. Dette ser nå ut til å ha snudd.
– De siste månedene har vi hatt en omfattende rekrutteringskampanje i sosiale medier, og dette har gitt resultater. Vi fikk inn mange søknader, og etter en utvelgelsesprosess har vi endt opp med å sende 14 stykker til utdanningen i Malmø. 5 av disse er jenter, noe som er ekstra gledelig, sier Henning Klouman, AFIS-sjef i Avinor.Â
Les også: Avinor jakter på unge fra nord til lufttrafikktjeneste (september 2018)