logo-white

Reising prioriteres høyt i 2024 – men hvor og hvordan?

Å reise på ferie til utlandet står fortsatt høyt på prioriteringslisten i 2024. Denne trenden er sterk til tross for utfordrende økonomi og svak kronekurs, opplyser kommunikasjonssjef i TUI Norge, Anne Mørk-Løwengreen. Men hva slags reiser? Mange får rett og slett reise-FOBO. 

Albania er blant reisemålene som øker mest i popularitet i 2024 med de vakre sandstrendene langs Durres riviera. Den lokale valutaen gjør landet til et godt valg også for norske lommebøker (Foto: TUI)

– Å reise til utlandet for å skape nye minner med familien er utrolig viktig for nordmenn etter pandemien. Vi kutter heller ned på andre ting i hverdagen for å ha mulighet til å reise på ferie til utlandet, sier kommunikasjonssjef i TUI Norge, Anne Mørk-Løwengreen. 

Hun legger til: 

– Men trygghet er ekstra viktig, og da er pakkereise et veldig trygt og godt valg. Velger man en pakkereise med rutefly har man fleksibilitet og muligheter til å reise over hele verden, men med en solid reiseoperatør, sier Mørk-Løwengreen. 

Så hvilke reisetrender vil stå sterkt i 2024? 

Bærekraftig reiseliv

Vi ønsker fortsatt å reise, men på en mest mulig bærekraftig måte. Derfor blir det viktigere å velge hoteller som er sertifiserte innen bærekraft. Turismen som en positiv kraft blir enda viktigere for mange fler. Man blir mer bevisst på å velge bærekraftige opplevelser som å besøke biemuseet på Rhodos eller være med på restaurering av korallrev i Mexico.

På Rhodos har TUI blant annet byttet ut mange biler med elsykler, og slike konkrete prosjekter som gir økt bærekraft blir stadig viktigere for gjestene vår. 

Ferie med skreddersøm

Pakkereiser er fortsatt veldig populære, men stadig flere av oss ønsker å skreddersy vår egen pakkereise. Vi ønsker mer fleksibilitet ved å kunne håndplukke flytid, flyselskap, hotell og aktiviteter.

I TUI Norge ser de en 70 % økning, når det gjelder bestillinger av slike dynamiske pakkereiser med rutefly i sommer enten vi skal reise til Gran Canaria, Roma eller Zanzibar.

Innholdsafari

Algoritmene styrer reisevalget i større grad. Vi velger reisemål etter potensialet for flest likes I sosiale medier. Hvor finner man egentlig den mest Instagram-vennlige stranden? På Bali, Tulum, Maldivene, Mykonos, Santorini eller ved Amalfikysten?

Ifølge en reiseundersøkelse gjennomført av av American Express bruker tre av fire sosiale medier som inspirasjon for å finne sitt neste reisemål. Hele 61 % av voksne under 40 år sier de har valgt å dra et sted på ferie, fordi de har sett fantastiske bilder eler video derfra på Tik Tok eller Instagram.

Anne Mørk-Løwengreen er kommunikasjonssjef i TUI Norge (bildekilde: TUI)

To for én ferier

Dersom man skal reise bort i 14 dager eller mer, så vil man gjerne fylle ferien med så mange opplevelser som mulig. Kombinasjonsferier, hvor man bor på to ulike hoteller på to ulike steder i for eksempel i Thailand vil bare bli enda mer populære.

Da får man storbyferie i Bangkok kombinert med sol og badeferie i Phuket for eksempel, altså en to for én-ferie. 

Lille-Hellas er det nye store

Samos, Kos og Zakynthos øker i popularitet. Vi vil tilbake til det mer autentiske, avslappede livet på de små greske øyene. Der er det færre turister, men gode muligheter til å oppleve den greske kulturen på nært hold.

Spesielt Kos er populær med en økning på 54%. Det ser altså ut som det er flere nordmenn som ser for seg å tilbringe sommerferien på en liten, pittoresk, gresk øy i 2024, sier kommunikasjonssjef i TUI Norge, Anne Mørk-Løwengreen.

Reise-FOBO

Mange har hørt om FOMO (Fear Of Missing Out), men den neste nye er reisetrenden er FOBO (Fear Of Better Options) . Reisende er overveldet av det er så mange muligheter, og sliter seg ut i jakten på det beste reisetilbudet.

Ifølge en britisk spørreundersøkelse, opplever 40 % mild angst etter å ha bestilt en reise, fordi man er redd for å ha valgt feil reisemål og/eller reiseoperatør. Det er enda viktigere at ferien oppfyller forventningene, nå som vi må velge bort andre ting.

Blant norske reisende sier 76 % at verdi for pengene er viktigere enn lavest mulig pris, ifølge en spørreundersøkelse utført av Kantar Media. 

På Rhodos har TUI blant annet byttet ut mange biler med elsykler, og slike konkrete prosjekter som gir økt bærekraft blir stadig viktigere for gjestene deres. Slike prosjekter utvikles i samarbeid med Rhodes Colab og skal spres til hele reiselivsbransjen (Foto: TUI)

Skuldrene er i vinden

Reising i lavsesong (eller skuldersesongene som det kalles i reisebransjen) er i vinden, og stadig flere velger å reise til Europas mest populære destinasjoner utenfor de mest travle sommermånedene. Denne trenden vokser seg stadig sterkere i 2024, drevet av økonomiske hensyn, et ønske om verdi for pengene, klimaendringer, og ikke minst den økte fleksibiliteten i arbeidslivet.

– Det er rett og slett fIere som har mulighet til å ta ferie utenfor høysesong. I tillegg leter vi etter mer autentiske og rolige opplevelser. Disse er det enklere å finne i lavsesongen, når det ikke er så mange mennesker på de mest populære stedene, sier salgssjef i TUI Norge, Anya Tonn. 

Tvillingreiser

Vi ønsker ikke nødvendigvis å komme hjem med nøyaktig de samme inntrykkene som naboene våre. Spesielt den eldre aldersgruppen av reisende ser mot mindre kjente destinasjoner, kanskje fordi de har reist til de samme stedene i flere år på rad og ikke lenger har små barn å ta hensyn til?

Disse reisende bytter for eksempel ut Kanariøyene med Kapp Verde eller Kreta med Samos. 

Albania kommer som en kule

Albania er blant reisemålene som øker mest i popularitet i 2024 med de vakre sandstrendene langs Durres riviera og Saranda tett ved Korfu som de største trekkplastrene.

Den lokale valutaen gjør Albania til et godt valg også for lommeboka.

Storbyferie er drømmeferien

Etter reisetørken i forbindelse med pandemien, har mange nordmenn storbyferie øverst på ønskelista.

I følge en spørreundersøkelse ut ført av Kantar Media i fjor høst, svarer hele fire av ti at deres neste drømmereise er storbyferie til eksempelvis London, Paris eller Roma.

«Tour-touring» og stjernereiser

Vi følger gjerne våre favorittartister når de er på turne rundt om i verden, og stadig flere kommer til å kaste seg på denne bølgen i 2024.  Musikkfans ser etter minneverdige opplevelser i storbyer verden over, enten det er å se Metallica i Helsingfors eller Beyonce i Miami.

Vi ønsker også i stadig større grad å gå i Hollywood-stjernenes fotspor. Det vil si å reise til steder som vi allerede har opplevd digitalt gjennom populære film og tv-serier. Serier som Game of Thrones and The White Lotus har allerede sendt mange turister til Dubrovnik and Sicilia. Denne trenden forsterkes i 2024.

– Å reise på ferie er noe alle nordmenn er glad i. Hele 61 % sier at de planlegger en reise til utlandet det neste året. Så blir det spennende å se hva som blir favorittreisemålet i 2024. Foreløpig ser det ut til at klassikeren Kreta ligger godt an i sommer uavhengig av hva som er trendy for øyeblikket. Det samme gjelder Gran Canaria i vinter, sier kommunikasjonssjef i TUI Norge, Anne Mørk-Løwengreen.

Flere relaterte nyheter finner du HER og HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto/Illustrasjon: Amadeus)

Digital identitet skaper bedre reiseopplevelser

(Foto: Apollo Rejser)

Apollo lancerer rejser til Gambia

Bilskade - Personbil - Høyre side - If

Bilister bulker fordi de ikke følger vikeplikten

Boeing 737MAX8 - Elsa Beskow - Norwegian Air Shuttle

Premiär för direktflyg till Palma från Stockholm Skavsta Airport

(Foto: Serneke/Strawberry)

Sjekk ut og sjekk inn – disse nye hotellene åpner i Sverige i 2024!