Dyrtiden demper fortsatt ikke nordmenns reiselyst, ifølge en fersk undersøkelse fra Kantar Media. Andelen nordmenn som planlegger å reise utenlands de neste 12 månedene har økt med åtte prosentpoeng siden forrige måling i våres.
Det er Kantar Media som har gjennomført undersøkelsen på oppdrag fra TUI. I mai svarte 53 % av nordmenn at de planlegger en reise utenlands de neste 12 månedene.
Nordmenn
Nå er resultatene fra en fersk måling gjennomført i slutten av i september klare. Andelen som svarer de planlegger å reise til utlandet har økt til 61 %.
Det er kun 13 % av nordmennene som oppgir at de ikke skal reise til utlandet, mens 25 % er usikre.
– Nordmenn prioriterer reising til utlandet i ferien veldig høyt, når de viktigste utgiftene er betalt. Vi kniper heller inn på andre ting i hverdagen, slik at vi kan kose oss skikkelig i ferien, sier kommunikasjonssjef i TUI Norge, Anne Mørk-Løwengreen.
Mange vil reise i juleferien
Bestillingstallene for jul/nyttår bekrefter det spørreundersøkelsen indikerer. Generelt øker antall bestillinger sammenlignet med samme periode i fjor. Spesielt i uke 52, hvor vi ser en økning på 74 %. Det er altså stadig flere som ønsker seg en jule/nyttårsferie i utlandet. Vi ser at den største økningen er i bestillinger fra Stavanger, Bergen og Trondheim.
– At økningen er spesielt stor i uke 52 skyldes kanskje at man da får med seg julaften her hjemme på søndag før man reiser på ferie for å slikke sol mandag? Da får man både pose og sekk, en tradisjonell julaften og deretter ferie i varmen, sier Mørk-Løwengreen.
Flertallet endrer ikke reiseplanene pga økonomi
I undersøkelsen gjennomført av Kantar Media ble det også stilt spørsmål om reiseplanene de neste 12 månedene er påvirket av den økonomiske situasjonen.
52 % svarer nei, at økonomi ikke påvirker reiseplanene de neste 12 månedene, mens 35 % svarer ja. Av dem som svarer ja, er det flest som endrer reisevanene ved å velge et reisemål som gir mer verdi for pengene.
Pakkereiser gir nødvendig trygghet
Tall fra Reiseundersøkelsen til Statistisk sentralbyrå (SSB) og Avinor , viser en økning i antall reiser etter pandemien. Allikevel har det tatt noe lenger tid å komme opp i prepandemiske nivåer enn det man spådde tidligere i år. Men kurven er stigende.
– Tryggheten rundt reisen, blir enda viktigere, når økonomien er strammere. Dermed er det mange som velger en pakkereise, hvor man har en solid reiseoperatør i ryggen. Man vil være helt sikker på at ferien blir mest mulig vellykket, og at man får hjelp hvis man er uheldig, sier kommunikasjonssjef i TUI Norge Anne Mørk-Løwengreen.
Flere relaterte nyheter, reisetips og artikler finner du HER
Om undersøkelsen:
Spørreundersøkelsen er gjennomført i perioden 20.-27. september av Kantar Media på oppdrag fra reiseoperatøren TUI. Et representativt utvalg på 1157 nordmenn har deltatt i den digitale spørreundersøkelsen.