logo-white

Luftfart avgjørende for veksten i nordnorsk turisme

Reiselivsnæringens utvikling er robust for utviklingen i økonomien som helhet. Inntektene kommer fra nordmenn og utlendinger på ferie, forretningsreisende og lokalbefolkning. Disse fire ulike hovedmarkedene vil dels reagere motsatt av hverandre i ulike økonomiske situasjoner. Svak (sterk) utvikling i nasjonale forretnings- og lokalmarkeder motsvares av sterk (svak) utvikling i internasjonale turistmarkeder.

helle lufthavn - svolvær - widerøe
Ombordstigning i Svolvær (bilde: ©otoerres)

Beregninger tilsier en realvekst i reiselivsrelatert forbruk på mellom omtrent 45 prosent i det svakeste scenarioet og 65 prosent i det sterkeste scenarioet.

Konklusjonen er tydelig: Luftfartstilgjengelighet er svært viktig for nordnorsk reiseliv, særlig for utviklingen av helårsturisme.

– Avinor har hatt en offensiv nordområdestrategi i mange år, og kapasitetsøkende tiltak, utbygginger og utbedringer en rekke steder er ment å møte den stadig økende turisttrafikken, sier konsernsjef Dag Falk-Petersen i Avinor.

Aktuelle prosjekter er utbygging i Tromsø, bygging av ny lufthavn i Bodø, vurdering av ny lufthavnstruktur i Lofoten, Ofoten og Vesterålen, vurdering av ny lufthavn i Hammerfest, samt etterhvert ny lufthavn på Helgeland.

Nord-Norge øker mer enn resten av landet og videre vekst avhenger av flytilgjengelighet

Reiselivsnæringen i nord står for 8 milliarder i verdiskapning og har 16 000 ansatte (2015-tall).

For å få til vekst i spesielt vintersesongen er god tilgjengelighet ved bruk av fly helt nødvendig. Vinterturister er på kortere reiser sammenlignet med turister som besøker Norge om sommeren, og har derfor behov for å fly effektivt til turistopplevelsene.

Antall utenlandske gjestedøgn på vinteren er tredoblet fra 2009-2016. Vinterturismen har økt vesentlig med en årlig økning på 20% i samme periode. Nord-Norge øker mer enn i resten av landet – og har en økt verdiskapning på 8% mot 4% i resten av landet.

Denne økte veksttakten i nord innebærer en merverdiskaping på 195 millioner i 2015 i forhold til veksttakten i resten av Norge. Nordlysturisme er den viktigste grunnen til oppgangen, og Tromsø er helt i tet. Dette skyldes i stor grad at Tromsø både har mange nordlysobservasjoner og god tilgjengelighet til alternative opplevelser og reisemål.

Avinors nordområdestrategi er i ferd med å bli revidert, og vil bli publisert og presentert i 2018.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto: Radisson Hotel Group)

Nye Radisson Blu Scandinavia Hotel, København

(Fotokilder: VIVA Cruises/USN)

VIVA presenterer eksklusivt vintercruise langs den pittoreske Seinen

(Fotokilde: Norwegian Air Shuttle)

Norwegian starter “nissefly” fra London og München

(Foto: Jamaica Tourist Board)

Fem mindre kjente opplevelser langs Jamaicas sørkyst

Hele luftfartsindustrien står overfor en spennende og nødvendig transformasjon. Rundt 2035 vil såkalte nullutslippsfly med en kapasitet på rundt 75 seter begynne å komme ut på markedet, drevet av for eksempel elektrisitet og hydrogen (Fotokilde: Air France KLM)

KLM vinner pris for «Årets strategiske investering» innen bærekraft