logo-white

Portugals turistråd lanserer varemerket «Clean & Safe»

Turismo de Portugal, Portugals turistråd, forbereder for tiden landet på å ta imot turister igjen når situasjonen tillater det. Blant de nye initiativene er et «Clean & Safe»-merke som tildeles turistaktiviteter og steder som oppfyller de nødvendige hygiene- og rengjøringskravene for å unngå spredning av covid-19.

Kampanjelogo - Clean & Safe - Portugals turistråd
Portugals Turisråd lanserer kampanjen “Clean & Safe” (bilde: visitportugal.com)

Portugal er blitt fremhevet av OECD som landet med flest forskjellige initiativ for å håndtere koronapandemien. Av 148 initiativer i OECD-landene står Portugal bak 19 av prosjektene.

Blant de fremhevede prosjektene finner man det statlige nettstedet med informasjon om situasjonen samt tech4COVID19-prosjektet, som støtter utviklingen av nye tekniske løsninger i kampen mot covid-19. Også landets nasjonale turistråd, Turismo de Portugal, tenker innovativt i disse tider.


Akkurat nå har Portugal, slik som mange andre land, suspendert all flytrafikk til og fra landet i kampen mot covid-19. Men det populære reisemålet har så vidt begynt å planlegge en forsiktig gjenåpning, slik at landet igjen kan ta imot turister fra hele verden.


Som et nytt initiativ introduserte derfor Turismo de Portugal et «Clean & Safe»-stempel 24. april. Stemplet er en sertifisering av turistaktivitetene og stedene som oppfyller nødvendige hygiene- og rengjøringskrav for å bekjempe covid-19 og andre mulige virus.

Sertifiseringen er gratis og frivillig å anskaffe, og den gjelder i ett år om gangen. Å få stemplet forutsetter en implementering av en intern protokoll som – i tillegg til de generelle kravene fra helsemyndighetene – sikrer gode nok hygieniske forhold til å unngå (risikoen for) spredning av smitte.

Når en virksomhet har fått stempelet, kan den fysisk vise det på sine fasiliteter og digitale plattformer. Turismo de Portugal vil i samarbeid med kompetente enheter foreta stikkprøver.

#CantSkipHope // @VisitPortugal // visitportugal.com

Flere relaterte saker finner du HER, HER og HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

MS Maud, her ved Senja,  skifter i høst navn til MS Midnatsol og det tradisjonsrike navnet blir igjen å se langs kysten fra november i år (Foto: Tommy Simonsen / Hurtigruten)

Tradisjonsrike MS Midnatsol tilbake langs kysten fra november

(Foto/Illustrasjon: Amadeus)

Digital identitet skaper bedre reiseopplevelser

(Foto: Apollo Rejser)

Apollo lancerer rejser til Gambia

Bilskade - Personbil - Høyre side - If

Bilister bulker fordi de ikke følger vikeplikten

Boeing 737MAX8 - Elsa Beskow - Norwegian Air Shuttle

Premiär för direktflyg till Palma från Stockholm Skavsta Airport