logo-white

OSL best på punktlighet i Europa

Norges hovedflyplass, OSL, er igjen kåret til Europas mest punktlige lufthavn av Eurocontrol.

OSL – Oslo lufthavn er kåret til Europas mest punktlige flyplass av Eurocontrol. (Foto: Avinor/Catchlight)

Eurocontrol, Europas fellesorgan for flykontroll, har igjen plassert Oslo lufthavn (OSL) på toppen av statistikken over best punktlighet på avganger. Norges hovedflyplass hadde i 2023 en punktlighet på 78 prosent, opp to prosentpoeng mot året før. Wien og Athen kom på andre- og tredjeplass i kåringen, som omfattet flyplasser som håndterer mellom 25 og 40 millioner passasjerer årlig. For de fire største lufthavnene i Norge, er punktligheten på over 80 prosent.

– Selv om vi de siste dagene har hatt noen utfordringer med punktligheten vår i svært krevende vintervær, er Oslo lufthavn et velsmurt og effektivt maskineri. Derfor er det gledelig at vi igjen topper denne kåringen, og en stor anerkjennelse av arbeidet de tusenvis av ansatte ved lufthavnen legger ned hver eneste dag, sier lufthavndirektør på Oslo lufthavn, Stine Ramstad Westby.

Håndterer 25 millioner passasjerer

Oslo lufthavn hadde over 25 millioner reisende i 2023. Det er en økning mot 2022, men fremdeles et stykke bak toppåret 2019.

– Trafikken er ikke tilbake der vi ønsker at den skal være, men reiselysten øker, og vi har god tro på 2024. Da er det ekstra viktig at vi fortsetter det gode samarbeidet med partnerne våre, blant annet fly- og bakkeselskapene, slik at den gode kundeopplevelsen og punktligheten vår opprettholdes også når trafikken øker, sier Westby.

– Vi oppnår dette resultatet fordi vi har et veldig godt og koordinert samarbeid mellom veldig mange aktører. Det jobber 13.000 mennesker på Oslo lufthavn, og vi har et helt luftfartsnettverk med lufthavner og flysikringstjeneste for hele landet, som jobber godt koordinert sammen. Vi ønsker til enhver tid å være ledende på vinterdrift blant flyplasser i verden, og de ansatte som jobber på flyplassen fortjener en stor hyllest, fortsetter Westby.

Lufthavndirektøren trekker også frem teknologi, flysikringstjenesten, bakkemannskapene og samarbeidspartnere som avgjørende brikker i driften av flyplassen, spesielt under de siste ukenes store snøfall.

– Punktlighet i reisehverdagen betyr mye både for næringslivet og for passasjerene. Det er det imidlertid ikke alltid like lett å opprettholde, spesielt i et land som Norge, med mye vær. Da er det spesielt imponerende og svært gledelig at Norge og Oslo lufthavn utmerker seg på denne måten. Det er bare å ta av seg hatten og gratulere Avinor og de mange tusen ansatte som gjør en stor innsats i å sørge for god drift i all slags vær, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Flere nyheter om OSL – Oslo lufthavn finner du HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto: Serneke/Strawberry)

Sjekk ut og sjekk inn – disse nye hotellene åpner i Sverige i 2024!

Ibsens Hotel modtager Travelers' Choice Award 2024 (Foto: Ibsens Hotel / Arthur Hotels)

Ibsens Hotel modtager Travelers’ Choice Award 2024

1,9 millioner nordmenn skal til utlandet i sommer (Fotokilde. Fremtind)

Dyrtid: Forsikringen dekker ikke kalde reiseføtter

(AI-generert illustrasjon)

Hvordan luftfotografering revolusjonerer kunst og design

(kilde: travelmarket.dk)

Prisfald på flybilletter til oversøiske rejsemål