logo-white

Ørsta-Volda Lufthamn, Hovden kåret til årets stasjon hos Widerøe

Årlig kårer Widerøe’s Flyveselskap årets beste stasjon blant alle sine destinasjoner i inn- og utland. Kriterier for Årets Stasjon er prestasjoner innenfor flyselskapets hovedprioriteringer sikkerhet, punktlighet og service.

Stasjonssjef Svein Arne Nupen og adm. dir Widerøe Ground Operations Frank Schau Olsen (Bildekilde: Widerøes Flyveselskap)

Årets Stasjon 2018 er Ørsta-Volda Lufthamn, Hovden. Bakketjenesten er håndtert av Hovden Flyservice AS på vegne av Widerøe Ground Handling.

Stasjonen håndterte i 2018, med sine 12 meget dedikerte ansatte, 2271 regulære avganger og 55.827 Widerøe-passasjerer.

Dette gjør stasjonen til Widerøes 12. største stasjon i antall håndterte passasjerer, og den 16. største i antall Widerøeavganger. Flyselskapet trafikkerer i dag 49 destinasjoner i inn- og utland.

De ansatte ved Hovden Flyservice AS som utfører bakketjenestene på vegne av Widerøe Ground Handling (Bildekilde: Widerøes Flyveselskap)

I vurderingen til flyselskapet er sikkerhet er det aller viktigste kriteriet som måles, og stasjonen forårsaket ingen skader på fly i året som gikk.

Flyhåndtering er en operasjon forbundet med strenge krav til sikkerhetsprosedyrer, og her utmerker også stasjonen seg i forhold til etterlevelse og profesjonell fremtreden.

Stasjonen får også de beste skussmål fra Widerøes piloter og kabinpersonale.

– Vi merker det på atmosfæren når vi lander på Hovden. Respekt for hverandre og et fantastisk humør på alle sammen. (sitat Widerøepilot)

Hovden leverte i 2018 en god punktlighet i forhold til stasjonens påvirkbare årsaker, der hele 98,9% av alle avgangene ble håndtert innenfor to minutter av planlagt avgangstidspunkt.

Når vi ser på punktlighet innenfor 15 minutter, så leverte stasjonen en imponerende 99,8% punktlighet, med kun fem forsinkelser som var lengre enn 15 minutter.

Et annet parameter som er viktig for både kundetilfredshet og økonomi, er uregelmessigheter knyttet til passasjerenes bagasje.

Stasjon Hovden forårsaket i snitt kun to uregelmessigheter per 1000 avreiste passasjerer. Dette er en halvering i antallet siden 2017. Stasjonen har i tillegg svært få henvendelser fra kunder som har opplevd en service fra stasjonen som er dårligere enn forventet.

Fv. Frank Schau Olsen, Jarle Welle, Svein Arne Nupen, Michael Lindvik (Bildekilde: Widerøes Flyveselskap)

Hovden håndterer Widerøeflygninger både inn og ut fra Oslo og Bergen. Passasjerene har ofte videreforbindelser både utenfor landet- og Europas grenser. Det er derfor både viktig og gledelig at stasjonen leverer en såpass høy kvalitet, slik at våre passasjerer når sine videre forbindelser.

Fakta

  • Avganger 2018: 2271
  • Antall passasjerer: 55.827
  • Antall bakkeskader på fly: Ingen
  • Stasjonspuntlighet: 2 min 98,9%
  • Stasjonspunktlighet: 15 min 99,8%
  • Antall bagasjeureglemessigheter: 2,1 hendelser per 1000 avreiste passasjerer
  • Handling agent: Hovden Flyservice
  • Stasjonssjef: Svein Arne Nupen

Årets stasjoner siste år

  • 2018 Ørsta Volda Hovden
  • 2017 Kristiansand
  • 2016 Hammerfest
  • 2015 Namsos
  • 2014 Bodø
  • 2013 Florø
  • 2012 Kristiansund

Nettsiden til Ørsta-Volda Lufthamn, Hovden finner du HER

Flere nyheter og artikler om Widerøe finner du HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Padling er populært, her fra Sørenga i Oslo (Foto: Marius Dalseg/DNT)

Slik blir det påskestemning der du er

(kilde: travelmarket.dk)

Dansk Flyprisindex – Uge 16 2024

(fotokilde: goturkiye.com)

Utenfor allfarvei i Tyrkia: Dra på roadtrip langs Antalyakysten

(Foto: ©otoerres)

Reiselivsmagasinet på RadioRiksOslo skjærtorsdag 28. mars 2024

(Foto: William Bout på Unsplash )

Hvordan planlegge ferien med barn med bil? Hva du bør vurdere når du planlegger ruten. Fritid for barn i bilen