logo-white

Økende interesse for miljøalternativer i leiebilmarkedet

Hver tredje nordmann vil velge å leie el- eller hybridbil fremfor vanlig bil, viser en ny undersøkelse gjort for leiebilselskapet Avis. Avis statistikk for utleie av miljøvennlige biler under konseptet Go Green bekrefter funnene i undersøkelsen.

Avtalen mellom Tesla og Avis signert. Fra venstre: Kjell-Arne Wold leder for Tesla Drammen, Morten Torp — Salgs- og markedsdirektør Avis Norge, Lina Nordskag — Avis Oslo, Iselin Wallin Tange — Delivery Manager Tesla Drammen
Avtalen mellom Tesla og Avis signert. Fra venstre: Kjell-Arne Wold leder for Tesla Drammen, Morten Torp — Salgs- og markedsdirektør Avis Norge, Lina Nordskag — Avis Oslo, Iselin Wallin Tange — Delivery Manager Tesla Drammen

I  undersøkelsen - som er gjennomført av analyseselskapet YouGov for Avis, er det særlig den yngste delen av befolkningen som er positive til de miljøvennlige leiebilalternativene. Interessen synker i de eldre aldersgruppene.

− For oss er det svært gledelig at stadig flere er positive til miljøalternativene. Vi har i lengre tid satset på dette segmentet gjennom vårt konsept Avis GO Green, som har blitt svært godt mottatt av markedet. Våre elbiler og hybridbiler er våre mest populære biler, og er til enhver tid utleid, sier administrerende direktør Ole Grønvold for Avis og Budget bilutleie i Norge.

Dreining i markedet

Det er særlig kvinner som er opptatt av miljøaspektet ved valg av leiebil. 60 prosent av de spurte kvinnene svarer at dette er viktigste grunn til å velge el- eller hybridbil, mot bare 43 prosent av mennene. Overordnet er det miljøhensyn og lave driftskostnader som fremheves som grunnene til å velge de miljøvennlige alternativene.

− Vi ser en klar dreining i markedet, og langt mer bevisste kunder. Så lenge vi kan tilby konkurransedyktige betingelser på de miljøvennlige alternativene, velger kundene dette. Den viktigste utfordringen nå, som også kommer frem i undersøkelsen er usikkerheten rundt et tilstrekkelig utbygd nettverk av ladestasjoner og dermed bilenes rekkevidde på lengre turer. Men dette bedrer seg raskt, sier Grønvold.

Viktig strategisk satsing

Totalt har Avis vel 320 el- og hybridbiler i sitt bilsortiment i dag. Det er særlig bestselgeren Nissan Leaf som er populære, men også den mer eksklusive Tesla Model S opplever stor pågang. Avis har blant annet nettopp også inngått en avtale med Tesla om å levere erstatningsbiler for Teslakunder som har bilen på verksted. Avtalen innebærer at Avis i første omgang har kjøpt inn 25 nye Tesla Model S.

− På grunn av den store pågangen er vi midt i en prosess hvor vi øker satsingen på denne typen biler betydelig. Vi ser også at det er en interesse for vårt månedsleiekonsept også for elbiler. Vi opplever at Avis GO Green gir oss en klar konkurransefordel i markedet, og derfor er dette en viktig strategisk beslutning for oss, påpeker Grønvold.

Endrede behov og bruksmønster

Avis merker også en endring i nordmenns behov og bilbruk. Økt befolkningstetthet, urbanisering og miljøhensyn bidrar til at stadig flere velger bort egen bil, og i stedet leier bil ved behov. Resultatet av dette er at man ser at leiebil er et alternativ som velges i stadig flere sammenhenger.

− Uten at vi skal si at det er en trend merker vi at stadig flere som leier bil hos oss er personer som har valgt bort det å ha egen bil. For mange er det å eie bil dårlig økonomi, og lite hensiktsmessig. Gjennom oss kan man lettere velge bil avhengig av behov. Noen ganger trenger man en liten bil, andre ganger en stor — og stadig oftere velges altså det miljøvennlige alternativet, avslutter Grønvold.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto: Apollo Sports/Surfakademin)

Apollo Sports inngår samarbeid med Surfakademin

MS Maud, her ved Senja,  skifter i høst navn til MS Midnatsol og det tradisjonsrike navnet blir igjen å se langs kysten fra november i år (Foto: Tommy Simonsen / Hurtigruten)

Tradisjonsrike MS Midnatsol tilbake langs kysten fra november

(Foto/Illustrasjon: Amadeus)

Digital identitet skaper bedre reiseopplevelser

(Foto: Apollo Rejser)

Apollo lancerer rejser til Gambia

Bilskade - Personbil - Høyre side - If

Bilister bulker fordi de ikke følger vikeplikten