logo-white

Nytt “explorerskip” til Hurtigruten

Hurtigruten kjøper nytt “explorerskip”. Det nye skipet ble bygget i Portugal i 2009 og har fått det midlertidige navnet «MS Norway Explorer». Det vil ha en kapasitet på 320 gjester og 180 køyer. Dette blir rederiets første investering i et nytt skip på nærmere ti år.  – Nyskipet blir et flott tilskudd til Hurtigrutens flåte og vil erstatte MS Midnatsol langs norskekysten fra høsten 2016, når hun seiler til Antarktis, sier konsernsjef Daniel Skjeldam.

Optimalisert skip

Daniel Skjeldam (hurtigruten)
Daniel Skjeldam (hurtigruten)

Hurtigruten starter seilasen med sitt nye skip fra Portugal til hjemlige farvann allerede denne uken. I løpet av de neste månedene vil skipet settes i dokk og gjennomgå en total ombygging fram til hun settes inn i drift neste år. Skipet skal holde Hurtigrutens høye standard og være tilpasset seilinger i polare farvann.

– Gjesteområdet vil bestå av bekvemme lugarer og fellesarealer som gjør det mulig å oppleve spektakulære naturopplevelser i komfortable omgivelser. Skipet er moderne og miljøvennlig, og vi vil gjøre ytterligere tilpasninger for å redusere bunkersforbruk og utslipp. Dette blir et skip å være stolt av, sier konsernsjefen.

Investering for fremtiden

Skipet har svært gode manøvreringsegenskaper og en optimal størrelse for å ta gjestene tett på naturopplevelsene. Hun blir et viktig tilskudd til Hurtigrutens flåte, som nå teller 13 fartøyer.

– Dette er en investering som gir oss økt fleksibilitet og store muligheter. Skipet vil komplettere verdens sterkeste ekspedisjonsflåte i polare farvann. Etter hvert vil vi kunne bruke skipet også til destinasjoner utover norskekysten, som Grønland, Svalbard og Antarktis, sier Daniel Skjeldam.

Fakta om MS Norway Explorer

Skipet er bygget i 2009 ved det portugisiske verftet Estaleiros Navais de Viana do Castelo (ENVC). Det har moderne og drivstoffeffektivt fremdriftssystem og er svært manøvreringsdyktig.

  • Ant. gjester: 320
  • Total køyekapasitet: 180
  • Bruttotonnasje: 7025
  • Lengde: 97,53 m
  • Bredde: 18 m
  • Dyptgående: 5 meter
  • Propellsystem: 2x 360 graders Azimut thrustere
  • Maskin: Dieselelektrisk
  • Fart: 17,4 knop
Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Fotokilde: AVIAREPS)

AVIAREPS feirer 30-årsjubileum

(Fotokilde: Norwegian Air Shuttle)

Norwegian tilbyr 19 millioner sommerseter

(Foto: Royal Caribbean)

Lukseriøse Royal Beach Club på Bahamas tar form

Besøkstallene eksploderer: Nordiske turister elsker Japan

Fra 6. mai er det ikke lenger tillatt å kjøre elbil i kollektivfeltene i Oslo og Akershus. Forbudet gjelder hele døgnet uavhengig av om det er passasjerer i bilen eller ikke. (Bilde/Illustrasjon: Statens vegvesen)

Oslo og Akershus: Fra 6. mai er det forbudt å kjøre elbil i kollektivfeltet