logo-white

Norsk mat -og drikkeindustri i medvind

Mat- og drikkeindustrien er lyspunktet i næringslivet. 2014 var et godt år. Investeringene økte, 68 % av bedriftene hadde bedre eller like bra resultat som i 2013, og sysselsettingen var stabil. De store bedriftene reduserte antall ansatte, men det ble kompensert av vekst i de små bedriftene.

Kinn Bryggeri i Florø er en av de mange nye drikkevareprodusentene i Norge (arkivbilde: ©otoerres)
Kinn Bryggeri i Florø er en av de mange nye drikkevareprodusentene i Norge (arkivbilde: ©otoerres)

Dette fremgår av Matindustriens konjunkturundersøkelse 2015 som er utarbeidet av Anne Strøm Prestvik i Norsk Institutt for Landbruksøkonomisk Forskning (NILF).

Mat- og drikkeindustrien er Norges nest største industri og et flertall av bedriftene opererer i marked med sterk internasjonal konkurranse.

– Dette er svært gledelige tall. Det at bedriftene tør å investere er et godt tegn for vår industri, sier direktør næringspolitikk i NHO Mat og Drikke, Dag Kjetil Øyna.

Nesten 90 prosent av bedriftene venter bedre eller uendrede resultater i 2015, og 70 prosent venter økt omsetning.

– Det er flott at optimismen er til stede. Dette viser at bransjen som helhet ser ut til å klare å møte den økende internasjonale konkurransen på mat- og drikkemarkedet. Her er det ingen som er redd for konkurranse, fortsetter Øyna.

49 % av bedriftene økte antall nye produkter i 2014, og 45 % kom med like mange nye produkter i 2014 som i 2013. Innovasjonsevnen er størst i de små bedriftene.

– Det er stor innovasjon i drikkevareindustrien og i små bedrifter i alle bransjer. Det viser at konkurranseviljen og evnen til å prøve nye produkter absolutt er til stede.

En analyse av verdiskapingen i mat- og drikkeindustrien levert av Menon Business Economics viser at Matindustrien siden begynnelsen av 2000-tallet har hatt sterkere verdiskapingsvekst enn industrien for øvrig.

– Vi opplever en sunn industri med høy grad av verdiskaping, med stadig effektivisering, med stor konkurranse, også med import, og 29 prosent av bedriftene konkurrerer også på eksportmarkedet, fortsetter han.  Men selv om det gjennomsnittlige bildet er bra, møter våre bedrifter en rekke krav og utfordringer som vi tar opp med våre politikere. Vi er glad for at vi har en regjering som ønsker å ha et levende næringsliv. Vi er overbevist om at det vil resultere i bedre løsninger, avslutter Øyna.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto: Apollo Sports/Surfakademin)

Apollo Sports inngår samarbeid med Surfakademin

MS Maud, her ved Senja,  skifter i høst navn til MS Midnatsol og det tradisjonsrike navnet blir igjen å se langs kysten fra november i år (Foto: Tommy Simonsen / Hurtigruten)

Tradisjonsrike MS Midnatsol tilbake langs kysten fra november

(Foto/Illustrasjon: Amadeus)

Digital identitet skaper bedre reiseopplevelser

(Foto: Apollo Rejser)

Apollo lancerer rejser til Gambia

Bilskade - Personbil - Høyre side - If

Bilister bulker fordi de ikke følger vikeplikten