logo-white

Norges første digitale signalsystem for jernbaner

Mandag 31. august åpner samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen den første ERTMS-strekningen.

European Railway Traffic Management System er besluttet innført på hele landets jernbanenett, men først ut er Østfoldbanen østre linje.

Strekningen er en erfaringsstrekning fra Ski til Rakkestad og trafikken betjenes av NSBs nye FLIRT-sett som er ombygd med nytt system. Strekningen er nå fjernstyrt og overvåket av togleder fra Oslo S.

Les mer om ERTMS HER (ekstern lenke) 

-Vi er glade for å være ferdig og for at vi kan begynne å kjøre tog igjen, sier prosjektleder Jarle Rasmussen til Jernbaneverkets nettsider.

Østre linje har i sommer vært stengt for vanlig trafikk på grunn av omleggingen til det nye signalsystemet.

Stort teknologisprang

Spranget for Østfoldbanen Østre linje er stort. Banen gjennom indre Østfold har gått fra å ha manuell trafikkavvikling, med bemannede stasjoner der meldinger om togene ble sendt manuelt mellom stasjonene, til å bli landets mest moderne. Med ERTMS  forsvinner alle synlige siganler langs linjen. All informasjon om togets framføring og hastighet gis direkte til lokomotivføreren i førerhuset. Systemet holder oversikt over hvor alle tog er til en hver tid og hvor fort de kan tillates å kjøre på de ulike delene av banen.

Strekningen er samtidig oppgradert og modernisert for over en milliard kroner.

Fakta:

  • Østfoldbanen Østre linje er 79 km lang fra Ski via Mysen til Sarpsborg
  • Ifølge Jernbaneverkets Nasjonal signalplan skal ti prioriterte jernbanestrekninger ta i bruk ERTMS innen 2030. Først ut etter Østre linje er Bergensbanen, Nordlandsbanen og Ofotbanen
  • Prosjektet ERTMS Nasjonal implementering er ansvarlig for utrulling av det nye signalsystemet på resten av jernbanenettet. Høsten 2015 starter prekvalifisering av ERTMS-leverandører
  • ERTMS skal anskaffes i tre kontrakter:
    – Nytt system for trafikkstyring (Traffic Management System- TMS)
    – ERTMS på alt rullende materiell i Norge
    -Signalsystemer langs sporet og sikkerhetstiltak

kilder:ntb/jernbaneverket

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Fra 6. mai er det ikke lenger tillatt å kjøre elbil i kollektivfeltene i Oslo og Akershus. Forbudet gjelder hele døgnet uavhengig av om det er passasjerer i bilen eller ikke. (Bilde/Illustrasjon: Statens vegvesen)

Oslo og Akershus: Fra 6. mai er det forbudt å kjøre elbil i kollektivfeltet

(Foto: Daniel Breece / Westsweden)

Nye sykkelruter i Sveriges beste graveldestinasjon

(bildekilde: sceenshot / strawberry.no)

Strawberry utvider porteføljen i Finland med et tidligere fengsel

Jobbe fra bassengkanten? Vær sikker på at du surfer sikkert først (Bilde: Pexels)

Slik surfer du sikkert under sommerferien

Visby - Gotland - Sverige

Vinn en gullbillett til Gotland – Sveriges fantastiske sommerøy!