Hver tredje nordmann skal tilbringe mesteparten av påsken på reise. Selv om omtrent like mange sier at de skal bruke mindre penger på reiser i inn- og utland i år, er dette blant de områdene hvor færrest oppgir de vil spare på. Det kommer frem i en representativ undersøkelse* som betalings- og shoppingløsningen Klarna har foretatt i Norge, Sverige og Danmark.

– Det er helt åpenbart at nordmenn i langt større grad enn våre naboland ønsker å tilbringe påskeferien utenfor hjemmet. Langt flere nordmenn skal feriere på fjellet i eget land, men også andelen nordmenn som skal på reise utenfor Norden er høyere enn i resten av Skandinavia, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Klarna håndterer mellom 30 og 50 prosent av alle netthandelskjøp i Norden, og kartlegger jevnlig trender for å få bedre innsikt i forbrukeratferd og forventninger.
Mens flest nordmenn oppgir de skal til fjells (11 %), skal nesten like mange tilbringe mesteparten av påsken i hytte eller ferieleilighet ved sjøen i Norge (9 %) eller på reise utenfor Norden (8 %). 4 prosent skal tilbringe det meste av påsken i ferieleilighet, hytte eller hotell i Norden.
Reise blant de områdene hvor færrest vil redusere eget forbruk
Ifølge den ferske undersøkelsen er reise blant de store utgiftene som færrest nordmenn ønsker å kutte ned på i år, sammenlignet med hva de brukte i fjor. Drøyt en av tre nordmenn (35 %) skal kutte sitt forbruk til reise i inn- og utland sammenlignet med i fjor.
Til sammenligning oppgir hele 64 prosent av oss at de vil bruke mindre på innkjøp av større kapitalprodukter som bil, båt og hytte. Dette er med det blant de større innkjøpene som flest ønsker å skjære ned på i år.
– Det viser at selv om prisene har økt kraftig og at mange har fått mindre å rutte med, så er feriereiser noe nordmenn prioriterer, og som de er mindre villige til å spare på. Sammen med området sparing og investeringer er reise det færrest oppgir de vil spare på i 2023, sier Elvestad.
Flest vil bruke mer på sparing og investeringer i år
Sparing og investering er det området i Klarnas oversikt hvor flest oppgir de ønsker å bruke mer penger på enn i fjor (26 %). Spesielt aldersgruppen mellom 18 og 26 år (43 %) ønsker å bruke mer penger på dette. Deretter følger kategorien reise – som den som nest flest ønsker å bruke mer penger på i år enn i fjor. Også her er 18-26 åringene i flertall.
– Selv om det klare hovedbilde er at nordmenn flest ønsker å bruke mindre på både reise og annet, viser også undersøkelsen at både inflasjon, økte strømpriser og spesielt økte renteutgifter ulikt i forskjellige grupper, sier Klarnas markedsdirektør, Thomas Elvestad.
Dette tror nordmenn de vil bruke mindre eller mer på i år enn i fjor*:
Kategori | Mindre eller mye mindre | Mer eller mye mer |
1. Innkjøp av større kapitalprodukter (bil, båt, hytte ol.) | 64 % | 9 % |
2. Oppussingsprosjekter (hjemme, hytte, båt, bil ol.) | 55 % | 13 % |
3. Shopping (klær, sport og fritid, elektronikk ol.) | 50 % | 9 % |
4. Kulturtilbud (kino, teater og konserter ol.) | 49 % | 10 % |
5. Restaurantbesøk og uteliv | 48 % | 10 % |
6. Raskere nedbetaling av lån | 37 % | 19 % |
7. Reise (inn- og utland, helgeturer, lengre ferier) | 35 % | 19 % |
8. Sparing/ investeringer | 34 % | 26 % |
*Den representative undersøkelsen er gjennomført av markedsanalyseforetaket Dynata for Klarna i februar 2023. 1002 nordmenn over 18 år deltok i den web-baserte undersøkelsen.