logo-white

Nederlandsk selskap overtar “oljeruten” Stavanger – Esbjerg

Det nederlandske flyselskapet AIS Airlines starter flyvninger mellom Stavanger og Esbjerg på vestkysten av Danmark. Ruten har stått uten flytilbud siden DAT la ned sine flyvninger tidligere i april.

AIS Arlines har en flyflåte bestående av åtter Bae Jetstream 32 (Fotokilde: AIS Airlines nettsider)

Mandag den 22. mai blir det premiere for AIS Airlines flyvninger mellom Stavanger og Esbjerg. Selskapet vil fly seks ganger ukentlig – daglig unntatt lørdag, med en 19-seters BA Jetstream 32 mellom de to vestkystbyene.

AIS Airlines overtar ruten etter DAT-Danish Air Transport, som la ned sine flyvninger tidligere i april – etter godt over 20 år på denne strekningen. Årsaken til nedleggelsen kan være en sammenheng mellom fallende passasjertall og tilgjengelig flymateriell. Mens det før pandemien var over 10.000 passasjerer årlig på strekningen, var det i 2022 bare 5.600 som reiste med “oljeruten” mellom Stavanger og Esbjerg.

DAT opererte ruten med 46 seters ATR 42-300, mens etterfølgeren AIS Airlines vil bruke 19 seters Jetstream 32 på sine flyvninger.

AIS Airlines er et relativt nytt flyselskap – stiftet i 2009 og med hovedkontor på flyplassen i Lelystad vel fem mil nordøst for Amsterdam – og 71 kilometer fra Schiphol. Selskapet har en flåte bestående av åtte 19-steres Jetstream 32 og driver med charter og ruteflyvninger i flere europeiske land – deriblant Stockholm Arlanda, Torsby og Hagfors i Sverige. Selskapet skal også ha fløyet mellom Tallinn og Kärdla på øya Hiiumaa i Estland, samt mellom København og Groningen i det nordlige Nederland.

Ruten Stavanger – Esbjerg har en historie som går tilbake til 1982. Da brøt selskapet Air Business det danske SAS-monopolet med ruten Stavanger – Thisted – Esbjerg med en Embraer EMB 110 som kunne ta mellom 15 og 21 passasjerer. I 1984 ble Air Business kjøp opp av Maersk og omdøpt til Maersk Commuter og 39 seters Short 360 ble satt inn på ruten. Mellomlandingen i Thisted ble skiftet ut med Ålborg og senere Århus.

I 1990 ble Maersk Commuter en del av moderselskapet Maersk Air og flyvningene ble flyttet fra Esbjerg til Billund. DAT startet sine flyvinger Esbjerg, Billund Stavanger på slutten av 90-tallet. Selskapet brukte forskjellige flytyper på ruten, fra 19 seters Beech 1900 til 72 seters ATR 72, samt Saab 340 og ATR 42.

kilder: flyprat.no, check-in.dk, aviation24.be

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(foto: ©otoerres)

Reiselivsmagasinet på RadioRiksOslo torsdag 25. april 2024

(Foto: Ivan Sardi)

Økende interesse for sykkellandet Kroatia

Sykehusskip: Håndterapeut Yieddy Ferreira jobber med mobilitet sammen med en pasient (Foto: Tirsa Tapia Zamora)

Nytt sykehusskip for gratis kirurgi og opplæring i Afrika sør for Sahara

Fra mellomoppgjøret i 2023 (Foto: HK/LO)

Fare for streik i norske taxfree-butikker

Illustrasjonsbilde: Avinors elfly over Trondheim lufthavn, Værnes (Foto: Øystein Løwer / Avinor)

Norge skal etableres som internasjonal testarena for null- og lavutslippsluftfart