logo-white

Mercedes-Benz 600 feirer 60 år

Mercedes-Benz 600 (W 100) posisjonerte seg helt i toppen av luksuriøse biler når den ble introdusert i 1963. Med et sensasjonelt komfortnivå og imponerende teknologiske innovasjoner, ble bilen raskt populær blant de ekstraordinære eierne. I år feirer modellen, også kalt «Grand Mercedes» eller «Grosser», hele 60 år.

Mercedes-Benz 600 ble produsert i 2.677 eksemplarer fra lanseringen i 1963 til siste bil rullet ut fra fabrikken i 1981 (Foto: Mercedes-Benz Norge)

– Gjennom årene har Mercedes-Benz vist sin evne til å utvikle biler som blir ansett som de beste i verden. Mercedes-Benz 600, med sin utrolige historie og prestisjetunge posisjon som den ultimate luksusbilen, er et godt eksempel på dette. I dag, flere tiår senere, er Mercedes-Benz fortsatt synonymt med luksuriøse kjøreopplevelser, og 600 representerer en tidløs forbindelse mellom fortiden og nåtiden, sier konserndirektør Thorbjørn Myrhaug i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

En ekstraordinær bil for ekstraordinære eiere

Mercedes-Benz 600 holdt sin posisjon som den internasjonale målestokken i bilindustrien i nesten to tiår, helt til produksjonen av denne ikoniske modellen ble avsluttet i 1981. Denne luksuriøse bilen sikret sin posisjon takket være enestående teknologi, sensasjonell komfort og utmerkede kjøreegenskaper. Kjøperne av denne prestisjefylte modellen kom fra alle verdenshjørner og inkluderte kongelige, statsoverhoder og kjente personligheter fra industri og underholdningsbransjen.

Produksjonen av bilene i W 100-serien fant sted ved Sindelfingen-fabrikken, der Mercedes-Benz imøtekom individuelle og unike kundeønsker, så lenge de ikke endret bilens grunnleggende karakter eller gikk på bekostning av sikkerheten. Dette gjorde at hver av de 2.677 produserte Mercedes-Benz 600-ene, hvorav 487 var Pullman-versjonen, ble unike modeller. Etter endt brukstid ble mange av dem ettertraktet som samleobjekter.

Fire karosserivarianter var tilgjengelig

Produksjonen av Mercedes-Benz 600 startet i september 1964, og fra begynnelsen ble utgaven med akselavstand på 3.200 millimeter og en Pullman-utgave med akselavstand på 3.900 millimeter tilbudt. Allerede fra 1965 ble det også mulig å bestille spesialversjoner med beskyttelse, og senere ble også karosserivariantene Pullman Landaulet og Pullman Limousine med seks dører introdusert.

Den største andelen av Mercedes-Benz 600 ble levert til USA med totalt 743 biler. Deretter fulgte Tyskland med 589, Frankrike med 151 og Storbritannia med 126 biler. To spesiallagde modeller inkluderte en Landaulet med lang akselavstand laget for pave Paul VI og en Landaulet med kort akselavstand for greve Berckheim. En todørs coupé ble produsert i Sindelfingen i 1965, men det forble med den ene og unike modellen, som ble laget for å utforske potensialet til en stor coupé som etterfølgeren til 300 Sc (W 188 II).

Mercedes-Benz 600 drives av en V8-motor på 6,3 liter med en effekt på 250 hestekrefter. Dette var den første V8-motoren i en Mercedes-Benz personbil noensinne, og ytelsen var på et høyt nivå. Den luksuriøse sedanen akselererte fra 0 til 100 km/t på 9,7 sekunder, og hadde en toppfart på 205 km/t. Produksjonsmotoren, betegnet M 100, ble også brukt i Mercedes-Benz 300 SEL 6.3 (W 109) med uendret effekt.

Prislisten fra 1964 oppga 56.500 DM for sedanen og 63.500 DM for Pullman sedan. Til sammenligning kostet den elegante og luksuriøse sedanen Mercedes-Benz 300 SE lang (W 112) med automatgir 27.800 DM.

Ikonisk design og uovertruffen komfort

Designet var tydelig rettet mot kunder med en høy standard. Eksteriøret var en moderne prestisjeerklæring, mens innvendig kunne passasjerene forvente en atmosfære av kultivert luksus som utnyttet enhver mulighet til å gjøre opplevelsen så komfortabel som mulig.

Et hydraulikksystem ble brukt for å øke komfortnivået ved bruk avl følgende funksjoner:

  • Komfortlukking av dørene
  • Åpning og lukking av soltaket, vinduene, bagasjerommet og ventilasjonsklaffene
  • Justering av for- og baksete
  • Støtdemperjustering
  • Frigjøring av parkeringsbrems
  • Drift av skilleveggen

For å oppnå den mest optimale løsningen for alle funksjonene sammenlignet ingeniørene et elektrisk system med et hydraulisk system, og hydraulikksystemet vant.

– Du fikk ikke plass til alle funksjonene vi ønsket å inkludere med elektriske systemer den gang. Det var et problem med plass og vekt, fordi vi blant annet ville ha trengt et ekstra batteri. Det høye trykket i hydraulikksystemet hadde fordelen av å kunne klare seg med små komponenter. Hydraulikken var rett og slett mindre, mer stillegående og lettere enn de elektriske systemene på den tiden, sier Marcus Breitschwerdt, Mercedes-Benz egen “historieprofessor”, om dette.

Les også: Mercedes-Benz museum i Cannstatt utenfor Stuttgart

Kombinasjonen av luftfjæring sammen med det velutviklede understellet gav en nærmest euforisk styreopplevelse på den tiden. Ingeniørene viet spesiell oppmerksomhet til bremsesystemet, som på 600 var et system med to kretser og skivebremser både foran og bak. To bremsekalipere virket på hver av de fremre skivene på 291 millimeter.

Selv om dagens modeller er vesentlig mindre kantete, og dermed kan skimte med lavere Cd-verdier, så var Mercedes-Benz 600 forbløffende aerodynamisk i sin tid med en Cd-verdi på 0,458. Til sammenligning oppnådde Mercedes-Benz 230 SL “Pagoda” (W 113) med hardtop Cd = 0,515 og 190 SL (W 121) med hardtop Cd = 0,461.

Mercedes-Benz 600 i Bertel O. Steen sin historiske bilsamling

Bertel O. Steen er stolt eier av en eksklusiv Mercedes-Benz 600 i sin historiske bilsamling. Denne fantastiske bilen utmerker seg med sitt gullfargede karosseri, som ytterligere blir forsterket av de elegante og matchende gullkapslene på hjulene. Innvendig har den et elegant skinninteriør som kompletteres med listverk i tre rundt om, som bidrar til den tidløse sjarmen. Men dette er ikke bare en bil med enestående estetikk – den har også en bemerkelsesverdig historie.

I 1972, under de olympiske lekene i München, fikk denne bilen æren av å være en representasjonsbil, noe som understreker dens prestisje og betydning. Samme år ble bilen importert til Norge og det gir bilen en helt spesiell betydning i norsk sammenheng. Med en lang og fascinerende historie her i landet, representerer den dermed et unikt stykke norsk bilhistorie.

Siden 1995 har den hatt sin faste plass i Bertel O. Steen sitt eie, hvor den blir verdsatt som en ekte juvel i samlingen, og er en bil som fortsetter å fascinere og begeistre både Mercedes-Benz entusiaster og historieinteresserte over hele Norge.

Tekniske data:

Mercedes-Benz600 (W 100)
MotorV8
Volum6,3 liter
Effekt250 hk
Akselerasjon (0 – 100 km/t)9,7 sekunder
Toppfart205 km/t
Lengde / bredde / høyde5.540 / 1.950 / 1.500 mm
Akselavstand3.200 mm

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto: Apollo Rejser)

Apollo lancerer rejser til Gambia

Bilskade - Personbil - Høyre side - If

Bilister bulker fordi de ikke følger vikeplikten

Boeing 737MAX8 - Elsa Beskow - Norwegian Air Shuttle

Premiär för direktflyg till Palma från Stockholm Skavsta Airport

(Foto: Serneke/Strawberry)

Sjekk ut og sjekk inn – disse nye hotellene åpner i Sverige i 2024!

Ibsens Hotel modtager Travelers' Choice Award 2024 (Foto: Ibsens Hotel / Arthur Hotels)

Ibsens Hotel modtager Travelers’ Choice Award 2024