logo-white

LO: Norsk luftfart trenger norske eiere

Norsk Flygerforbund mener at salget av Widerøe kan få betydning for norske arbeidsplasser, det robuste trepartssamarbeidet og utviklingen av norsk luftfart.

Widerøe var i flere år en del av SAS-konsernet før det ble solgt til norske interesser for noen år siden. på bilde en av selskapets Bombardier Q400NG på Stavanger lufthavn Sola (arkivfoto: ©otoerres)

Siden det i sommer ble klart at Norwegian ville kjøpe Widerøe, har Konkurransetilsynet behandlet det mulige oppkjøpet.

Det skaper stor usikkerhet at Konkurransetilsynet signaliserer at de vil stoppe oppkjøpet, sier leder i Widerøes Flygerforening Sindre Haanshuus.

– Vi registrerer at Widerøe uansett er til salgs, det kan vi ikke gjøre noe med. Men en norsk industriell aktør er helt klart å foretrekke.

– Så vidt vi vet finnes det i dag ingen alternativer som holder Widerøe på norske hender. Det sannsynlige alternativet da er et utenlandsk oppkjøpfond med kortsiktige interesser. Widerøe må gjøre store investeringer i en aldrende flyflåte for å opprettholde dagens tilbud, og det er usikkert om en ikke-industriell eier er like villig til å ta en slik risiko. Dette setter arbeidsplassene, flytilbudet og beredskapen i distriktene i fare. Et nei fra Konkurransetilsynet vil svekke konkurransen betydelig mer enn et ja, sier Haanshuus.

– Vi ser at både ferger, busselskaper og luftambulanse selges ut av Norge. Om Widerøe også skulle havne på utenlandske hender, frykter vi konsekvensene for ansatte, flypassasjerer og samfunnet generelt, mener leder i Norsk Flygerforbund Aleksander Wasland. 

LO-leder Peggy Hessen Følsvik sier det generelt er viktig for LO med norsk, langsiktig eierskap.

– Og det er spesielt viktig for Widerøe og alle folkene langs kysten som er avhengige av kortbanestrukturen, å ha en eier som forstår norsk luftfart, med de spesielle lys, fjell og vær-forholdene i langs kysten og i nord, sier Hessen Følsvik.

– Det er også viktig å ha en eier som forstår viktigheten av at partene i arbeidslivet samarbeider. Det er selve gullet i den norske modellen og sørger høy produktivitet og anstendige lønns- og arbeidsvilkår, avslutter Følsvik

Les også: Widerøeoppkjøpet: Norwegian sterkt uenig med Konkurransetilsynet Konkurransetilsynet kan stanse Norwegians oppkjøp av WiderøeForlenger behandlingen av Norwegians Widerøe-oppkjøp (september 2023) – Norwegian kjøper Widerøe (juli 2023) – Norwegian og Widerøe i tettere samarbeid (juli 2022) – Norwegian og Widerøe med billettsamarbeid i hele rutenettet (mai 2023)

Flere relaterte nyheter og artikler finner du HER, HER og HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto: Serneke/Strawberry)

Sjekk ut og sjekk inn – disse nye hotellene åpner i Sverige i 2024!

Ibsens Hotel modtager Travelers' Choice Award 2024 (Foto: Ibsens Hotel / Arthur Hotels)

Ibsens Hotel modtager Travelers’ Choice Award 2024

1,9 millioner nordmenn skal til utlandet i sommer (Fotokilde. Fremtind)

Dyrtid: Forsikringen dekker ikke kalde reiseføtter

(AI-generert illustrasjon)

Hvordan luftfotografering revolusjonerer kunst og design

(kilde: travelmarket.dk)

Prisfald på flybilletter til oversøiske rejsemål