logo-white

Lavere nybilsalg kan gi avgifts-smell for bilistene

Lavere nybilsalg og flere brukte biler som eksporteres ut av Norge betyr at staten får inn mindre inntekter fra bilavgiftene. – Vi frykter at finansminister Vedum dekker inn tapet ved å skru opp bilavgiftene i statsbudsjettet, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF. 

NAF - EL-biltest sommeren 2021
Det kan bli færre nye elbiler på norske veier neste år, dersom regjeringen skrur opp avgiftene. NAF advarer mot en økning i bilavgiftene (Foto: NAF/Motor)

Innen året er omme kan så mye som én milliard i bilavgifter gå tapt. Svak norsk krone og refusjon av engangsavgift har gjort det lukrativt å eksportere brukte biler fra Norge til Europa. Ved eksport av biler nyere enn fra 2014, får den som eksporterer igjen engangsavgift. Dette viser seg å utgjøre betydelige beløp. I juni hadde staten betalt ut 500 millioner kroner i refundert engangsavgift viser tall fra Skatteetaten, og det er forventet at eksporten fortsetter slik at sluttsummen ved nyttår er én milliard kroner i refundert engangsavgift. 

– Dette er et betydelig tap av avgiftskroner, sier Handagard.

– I tillegg har salget av nye biler bremset kraftig i 2023. Det gir færre kroner inn i statskassa, fortsetter hun.

I år hadde regjeringen ventet at inntektene fra bilavgiftene skulle utgjøre 7,4 milliarder kroner.

Innførte vektavgift på alle nye biler

Fra i år ble det innført delvis moms på elbiler og innført en helt ny vektavgift. Regjeringen har fredet videre innføring av moms. Derfor kan det bli vektavgiften som skrus opp når avgiftsinntektene faller.

– At inntektene fra bilavgiftene skrelles ned må ikke bety at bilistene får en ny avgiftssmell i dette statsbudsjettet. Da skyter regjeringen ned sitt eget elbilmål, sier Handagard.  

Det politiske målet er at det i løpet av 2025 kun skal selges elbiler som nye biler i Norge. Lenge så det ut til at dette skulle nås, men med innføring av avgifter blir det vanskelig. Ytterligere avgiftsøkning på vekt, kan bremse utskiftningen av bilparken betraktelig.

– NAF advarer sterkt mot å øke avgiften. Tiden er ikke moden for flere avgiftsøkninger på elbil. Panikktilstramming av bilavgifter grunnet sviktende avgiftsinntekter, vil bremse hastigheten i overgangen til en utslippsfri bilpark, sier Ingunn Handagard.

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto: Serneke/Strawberry)

Sjekk ut og sjekk inn – disse nye hotellene åpner i Sverige i 2024!

Ibsens Hotel modtager Travelers' Choice Award 2024 (Foto: Ibsens Hotel / Arthur Hotels)

Ibsens Hotel modtager Travelers’ Choice Award 2024

1,9 millioner nordmenn skal til utlandet i sommer (Fotokilde. Fremtind)

Dyrtid: Forsikringen dekker ikke kalde reiseføtter

(AI-generert illustrasjon)

Hvordan luftfotografering revolusjonerer kunst og design

(kilde: travelmarket.dk)

Prisfald på flybilletter til oversøiske rejsemål