logo-white

Isfjerningsrekord med fjernvarme på Oslo Lufthavn i vinter

Den kalde vinteren har ført til en spesiell rekord Oslo Lufthavn. Hele 17.800 ganger måtte fly til avising før avgang, en økning på 42 prosent fra forrige vinter.

Aldri før har flere fly måttet avises før avgang på Oslo Lufthavn enn i vinter. (Foto: Espen Solli / Oslo Lufthavn)

Avising av fly er kritisk for vinterdriften på Norges største flyplass og krever mye energi. I vinter brukte flyplassen hele én million kilowattimer (1 GWh) fornybar energi til avisingen — basert på lokal skogsflis fra Statkraft Varmes fjernvarmeanlegg på Gardermoen.

– Avisingstjenesten på Oslo Lufthavn er en stor og krevende enhet som uten sikre leveranser fort vil lamme hele flyplassen. Et tett samarbeid mellom oss og lufthavnen sørger for at det ikke skjer, sier kundeansvarlig Per Weidenhaijn i Statkraft Varme.

Sesongen for avising varer fra oktober til mai. Forrige sesong var avisingsenheten i sving 12.500 ganger, mens det denne sesongen var det behov hele 17.800 ganger. Ved temperaturer rundt null er det stort sett bare varmt vann med en temperatur på rundt 80 grader som benyttes. Ved kaldere vær blandes det inn glykol.

– Det er piloten i samarbeid med personellet på avisingsanlegget som bestemmer miksen av vann og glykol. Avhengig av værforholdene går det med fra 300 til 4000 liter med væske for hver operasjon, sier Weidenhaijn.

Det betyr at det trengs oppvarming av mange titalls millioner liter væske for å sikre av flyene kan komme seg av gårde vinterstid. På mange andre storflyplasser i Europa, som for eksempel Schiphol ved Amsterdam, er det fossile kilder som brukes til varmen.

– På Gardermoen er det derimot miljøvennlig og kortreist, fornybar energi som brukes når flyet avises før avgang, sier Weidenhaijn.

Store energimengder og godt samarbeid må til for å sørge for isfrie fly. Fra venstre Per Weidenhaijn, Statkraft Varme og Charles Nyfløt og Tor Johannessen, SAS Ground Handling Norway. (Foto: Geir Fugleseth / Statkraft)
Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

MS Maud, her ved Senja,  skifter i høst navn til MS Midnatsol og det tradisjonsrike navnet blir igjen å se langs kysten fra november i år (Foto: Tommy Simonsen / Hurtigruten)

Tradisjonsrike MS Midnatsol tilbake langs kysten fra november

(Foto/Illustrasjon: Amadeus)

Digital identitet skaper bedre reiseopplevelser

(Foto: Apollo Rejser)

Apollo lancerer rejser til Gambia

Bilskade - Personbil - Høyre side - If

Bilister bulker fordi de ikke følger vikeplikten

Boeing 737MAX8 - Elsa Beskow - Norwegian Air Shuttle

Premiär för direktflyg till Palma från Stockholm Skavsta Airport