logo-white

Hurtigruten Norge har ansatt 200 nye sjøfolk til Svalbardekspressen

Lørdag den 3. juni kastet MS Trollfjord loss fra Bergen på vei til Longyearbyen som Svalbardekspressen. Det er et fullbooket skip som tar opp igjen seilingene mellom fastlandet og Svalbard for første gang siden 1982 – med turister og gods om bord.

MS Trollfjord har vært et kjent syn langs kysten i mange år. Nå har skipet startet den nye ruta Svalbardekspressen mellom Bergen og Longyearbyen på Svalbard (Foto: Hurtigruten Norge)

Hurtigruten markerer sitt 130 årsjubileum med de nye rutene Svalbardekspressen og Nordkappekspressen, og styrker satsingen på norsk reiseliv og norske sjøfolk med 198 nye arbeidsplasser om bord på nyrenoverte MS Trollfjord.

– Vi gleder oss over å gå inn i sommersesongen med nesten 200 flere sjøansatte. De nye rutene gir gjestene våre en autentisk opplevelse av kysten, hvor lokal mat og drikke er en sentral del av opplevelse, samtidig som MS Trollfjord frakter gods mellom fastlandet og til Longyearbyen og Ny -Ålesund, sier Hedda Felin, administrerende direktør i Hurtigruten Norge.

Reiselivssatsing som styrker norske sjøfolk

MS Trollfjord er, i likhet med samtlige Hurtigruten Norge-skip, registrert i Norsk ordinært skipsregister (NOR). Alle ansatte om bord er ansatt med norske lønns- og arbeidsforhold.

– Vi seiler i tøff konkurranse med internasjonale skip som har helt andre lønns- og arbeidsbetingelser. Vårt mål er ikke bare å skape en vellykket rute, men også skape ringvirkninger i samfunnet rundt oss. Det gjør vi med å ha ansatte i Norge og samarbeide med en rekke lokale leverandører langs kysten, sier Felin.

Hurtigruten Norge er opptatt av å styrke rekrutteringen til maritim næring, og er en av Norges største maritime lærebedrifter. Blant mannskapet på MS Trollfjord vil det være 24 lærlinger.

– Det er underskudd på sjøfolk i Norge i dag. Med å både vise at vi er villige til å satse i Norge, og ved å bidra til å lære opp neste generasjon norske sjøfolk, håper vi å bidra til at flere velger den maritime veien og se hvilket potensial som ligger i reiselivsnæringen, sier Felin.

Mange av de ansatte om bord på MS Trollfjord er også erfarne sjøfolk fra Hurtigrutens øvrige skip. De er så igjen blitt erstattet av nyansatte på sine forrige skip.

Administrerende direktør Hedda Felin i Hurtigruten Norge med kaptein Maryann Bendiksen på broa på MS Trollfjord (Foto: Espen Mills / Hurtigruten Norge)

Bygger videre på 130 års historie

Svalbardekspressen er inspirert av den opprinnelige Svalbardekspressen, som hurtigruterederiene drev fra 1968 til 1982. Om vinteren vil MS Trollfjord gå i rute fra Bergen og Oslo til Honningsvåg som Nordkappekspressen.

– Med Svalbard- og Nordkappekspressen tar vi med oss den gode erfaringen vi har fra trafikken mellom Bergen og Kirkenes, som den unike gjesteopplevelsen og godstransporten, men gjør det med bedre tid i havnene vi seiler til, blant dem noen nye steder vi ikke tradisjonelt seiler til. Dette er ikke en konkurrent til oss selv, men en videreutvikling av et unikt produkt vi har tilbudt i 130 år, sier Felin.

– Vi gleder oss til å ønske velkommen sommerens gjester og er utrolig stolt av å starte opp et nytt produkt med en utsolgt første seiling. Jeg vet det er mange ansatte der ute som gleder seg til å gi gjestene en uforglemmelig opplevelse langs den vakre norskekysten og på Svalbard, sier Felin.

Flere nyheter og artikler om Hurtigruten finner du HER

Fakta om Svalbardekspressen:

  • Ruten vil gå mellom Bergen og Svalbard.
  • På veien vil skipet etter planen besøke Åndalsnes, Træna, Stokmarknes, Tromsø, Honningsvåg, Bjørnøya, Longyearbyen, Ny-Ålesund, Senja, Svolvær, Brønnøysund, Ålesund og Urke i Hjørundfjorden.
  • Er en gjenopplivning av den historiske ruta Svalbardekspressen, som var i drift fra 1968 til 1982.
  • Skipet vil ta med gods.
  • Reisen varer i 15 dager (14 netter om bord)
  • Blir drevet fra mai til september (første avgang 3. juni 2023)

Fakta om MS Trollfjord:

  • Blir nå satt inn i de nye rutene Svalbardekspressen og Nordkappekspressen
  • MS Trollfjord er klargjort for tilkobling til landstrøm. Skipet fikk i 2023 installert toppmoderne rensesystemer for både grå-, svart- og ballastvann.
  • Oppusset: 2023
  • Byggeår: 2002
  • Skipsverft: Fosen Mekaniske Verksted
  • Passasjerer: 500
  • Bruttotonnasje: 16 140
  • Lengde: 135,75 m
  • Skipsbredde: 21,5 m
  • Fart: 18 knop
Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

Winter Wondeland: Full vinter i februar 2024. Her tatt under World Cup for herrer i Kvitfjell (Foto: Alpinco)

Europa ser til Norge og Gudbrandsdalen

(pressebilde: visitmalta.com)

Malta tilbyr dykkerforhold i verdensklasse

(bildekilde: Hotels.com)

Hotels.com gir en oversikt over de beste hotellene for å feire Verdens Latterdag

Pool-dekk - Wonder of the Seas - Cruiseskip - RCI - Royal Caribbean

Royal Caribbean tilbyr opplæring til havs

Illustrasjon av hydrogenferjene som skal bygges (Bilde: The Norwegian Ship Design)

Verdens to største hydrogenskip skal bygges i Norge