Kystruteskipet Havila Capella fikk ikke seile fra Bergen tirsdag kveld og lå natt til onsdag ved kai med mannskap og passasjerer ombord. Årsaken til at skipet holdes igjen er usikkerhet rundt forsikringsdekningen. Dette som en følge av de vestlige sanksjonene mot långiveren, det russiskeide irske selskapet GTLK.
Situasjonen har oppstått som følge av sanksjoner mot leasingselskapet som har finansiert Havila Capella. Havila Kystruten har etablert kontakt med norske myndigheter for å få en snarlig avklaring på situasjonen.
– Dette er dypt beklagelig for alle våre passasjerer som hadde gledet seg til å seile fra Bergen tirsdag kveld, og er en situasjon som er utenfor vår kontroll, sier administrerende direktør Bent Martini.
– Vi har vært tydelige på vårt standpunkt, og arbeider nå med å få refinansiert Havila Capella for å bryte alle bånd med sanksjonerte og russiskeide selskaper. Det betyr blant annet at innbetalinger på nåværende leasingavtale settes på en sperret konto i tråd med sanksjonsforskriften.
Les også: Finansiering av Havila Kystrutens skip (april 2022)
Martini håper forsikringsleverandør og myndighetene vil dele oppfatningen om at Havila Capella er et norsk skip.
– Havila Kystruten er et norsk selskap, og det er vi som drifter Havila Capella. Skipet seiler med norsk flagg og tilfredsstiller alle krav i den norske sjøloven. Vi håper derfor at denne situasjonen løses snarlig, slik at vi igjen kan seile som planlagt, sier Martini.
Flere nyheter og artikler om Havila Kystruten finner du HER