logo-white

Gimsøya ikke tilfredsstillende som flyplasslokasjon i Lofoten

Store utfordringer med turbulens gjør at Gimsøya er lite tilfredstillende som flyplasslokasjon i Lofoten. Avinor planlegger derfor en ny regional analyse for å utrede alternativer til Gimsøya.

Nasjonal Transportplan (NTP) 2014- 2023 viste at man kan oppnå en positiv samfunnsøkonomisk verdi, samt gode ringvirkninger for Lofoten ved å bygge en regional flyplass på Gimsøy. Dette som erstatning for dagens lokale flyplasser i Svolvær og Leknes.

Avinor fikk i oppdrag å utrede de operative forutsetningene for en slik flyplass. Basert på værmålinger mellom 2012 — 2015 ble det påvist at sidevind kunne være en utfordring på lokasjonen og at dette kunne medføre lav tilgjengelighet, spesielt om vinteren.

Avinor etablerte en ekspertgruppe for å vurdere funnene i rapporten.. Arbeidsgruppen har hatt deltakelse fra Widerøe, Norwegian, Meteorologisk institutt, Kjeller Vindteknikk og Avinor. Kompetanse innen meteorologi, flyoperasjoner, flyplassdesign og operative prosedyrer har vært dekket. I tillegg har gruppen hatt dialog med Luftfartstilsynet.

Omfattende turbulensanalyser

Ekspertgruppen har gjennomført omfattende analyser. Funnene viser at effekten av stabil sidevind reduseres ved å anlegge rullebanen mer i flukt med vinden. Dersom man benytter kriterier for sidevind i samsvar med flyselskapenes praksis, vil samme effekt oppnås. Gimsøy vil imidlertid ha større utfordringer med turbulens enn lufthavnene ved Leknes, Svolvær, Tromsø og Hammerfest.

Ekspertgruppen vurderer at en flyplass på Gimsøy ikke vil få en værmessig tilgjengelighet som gjør at den kan betjene Lofoten på den måten prosjektet hadde som mål.
Det er ikke hensiktsmessig å utrede dette alternativet videre.

Ny regional analyse

Gimsøy ville vært en viktig kraft for regionen, og det er operative vurderingene som ligger til grunn for konklusjonen. Avinor anser det som viktig å igangsette en prosess for å utrede alternative løsninger. Avinor vil utarbeide en regional analyse for Lofoten/Ofoten og Vesterålen, og prosjektet skal ferdigstilles våren 2018.

– Analysen skal belyse effekten av samfunnsmessige forhold, planlagte vegtiltak, trafikale og operative forhold på eksisterende lufthavner, aktuelle og eventuelle ny flytyper og deres krav til rullebanelengder, forteller Jon Sjølander, konserndirektør for strategi i Avinor.

Les også: Ekspertgruppen for Gimsøy som flyplasslokasjon vil konkludere i høst

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(Foto/Illustrasjon: Amadeus)

Digital identitet skaper bedre reiseopplevelser

(Foto: Apollo Rejser)

Apollo lancerer rejser til Gambia

Bilskade - Personbil - Høyre side - If

Bilister bulker fordi de ikke følger vikeplikten

Boeing 737MAX8 - Elsa Beskow - Norwegian Air Shuttle

Premiär för direktflyg till Palma från Stockholm Skavsta Airport

(Foto: Serneke/Strawberry)

Sjekk ut og sjekk inn – disse nye hotellene åpner i Sverige i 2024!