logo-white

Fotball-EM skaper turisme i Tyskland

Tysklands nasjonale turistkontor, DZT, forventer i forbindelse med Fotball-EM en økning på fire prosent flere utenlandske turister sammenlignet med normalår. Det er basert på forhåndsbestillinger av hotell og fly. – Foreløpige tall er langt over gjennomsnittet, sier Petra Hedorfer, direktør ved DZT. Økningen er særlig markant for turister fra andre land som deltar i mesterskapet. Det norske landslaget har ikke kvalifisert seg til turneringen.

Tyske fotballfans jubler for landslaget sitt (Foto: Jacob Lund /©AdobeStock)

Fotball-EM holdes i ti tyske byer, deriblant Berlin, München, Hamburg, Köln og Frankfurt i juni og juli. Det tyske turistbyrået (DZT) regner med at de ti stadionene til sammen vil huse 2,7 millioner besøkende, og at til sammen sju millioner vil befinne seg i ulike fansoner og offentlige visninger utenfor arenaene. I løpet av de 22 spilledagene tilbyr de 10 vertsbyene et omfattende program til fotballfans og internasjonale besøkende. 

Fra mesterskap til langsiktig turisme

Den tyske turistnæringen forbereder seg samtidig på å bruke EM til å markedsføre Tyskland som et reisemål også etter fotballturneringen.

– Nå vil vi presentere Tyskland som en verdensåpen, fredelig og bærekraftig reisedestinasjon, sier Joelle Janz, turistsjef for Tysklands Nasjonale Turistkontor i Norge.

– Arrangørbyene har moderne stadioner, rike kunst- og kulturprogram og de har gode togforbindelser.

Olympiastadion i Berlin (Foto: Dagmar Schwelle/DZT)

Etter verdensmesterskapet i Tyskland 2006 steg Tyskland til førsteplass på indeksen Anholt Ipsos Nation Brands Index. Siden har Tyskland vært blant topp tre. Anholt Ipsos Nation Brands Index måler 60 land sine omdømmer på ulike områder, deriblant turisme.

– VM forbedret utenlandske turister sitt inntrykk av Tyskland som reisedestinasjon, sier Joelle Janz.

– I løpet av EM-perioden ønsker vi å benytte den internasjonale oppmerksomheten for å fremheve vårt mangfoldige turisttilbud og dermed styrke Tysklands omdømme som en førsteklasses reisedestinasjon. 

DZT lanserte i 2023 kampanjen «Stay a Little Bit Longer» for å få turister til å være på lengre besøk, og dermed møte klimautfordringene til turistnæringen. I forbindelse med EM oppfordrer de turister til å bli i Tyskland utover kampdagene ved å rette oppmerksomhet mot turisttilbudene i byene som skal arrangere kamper. 

Allerede i forkant av det store sportsarrangementet trekker GNTB oppmerksomheten til til det internasjonale publikum til EM-byene og det brede spekteret av turistattraksjoner i omgivelsene for å inspirere gjestene til å bli lenger enn kampdatoene. Nettsiden på DZT sin nettportal European Football Championship 2024: get to know the host cities – Germany Travel samler temaspesifikt innhold om alle arrangementsstedene. Den vil informere om tyskernes fotballentusiasme og den tyske fan-kulturen.

Les mer om Fotball-EM 2026 i Tyskland HER og HER

Les flere nyheter om Ferielandet Tyskland HER og HER, samt om Reiselandet Tyskland HER og HER

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kategorier

Stikkord

Relaterte Innlegg

Kommentarer

Ent innlegg

(bildekilde: ticket)

En usikker verdenssituasjon styrer valg av reisemål

(Fotokilde: Amadeus)

Syv trender som vil løfte forretningsreisene i 2024

(fotokilde: BZ)

En guide til en bekymringsfri reise med baby

(Foto: Øystein Løwer Avinor)

Passasjertala vaks kraftig utanlands, men gjekk tilbake innanlands i mars

Fanad Head Lighthouse ligger ut mot Atlanterhavet - knapt 80 kilometer nord for LondonDerry (Foto: Tourism Ireland)

Irlands Wild Atlantic Way fyller 10 år !