Norse Atlantic Airways forventer oppstart i 1. halvår 2022. Selskapet tror at etterspørselen etter transatlantiske reiser vil være tilbake i slutten av første eller begynnelsen av andre kvartal i 2022. Billettsalget vil starte tre måneder før første avgang og Norse tar sikte på at alle selskapets 15 Boeing 787-9 Dreamlinere vil være i trafikk mellom Europa og USA neste sommer.

– Vi mener det er behov for et nytt og innovativt flyselskap som betjener det interkontinentale lavpris-markedet med moderne, mer miljøvennlige og drivstoffeffektive fly når verden gradvis gjenåpnes. Vi er i rute til oppstart og de første flygningene vil ta av når de globale reiserestriksjonene oppheves og etterspørselen etter transatlantisk reiser er tilbake, sier administrerende direktør Bjørn Tore Larsen.
– Slik vi vurderer det nå, regner vi med at alle våre 15 Dreamlinere vil frakte kunder mellom Europa og USA neste sommer. Vi starter billettsalget omtrent tre måneder før første flytur, og skal tilby spennende destinasjoner som ikke bare er attraktive for de reisende, sier Larsen.
Siden lanseringen i mars har det vært en enorm interesse for Norse fra fremtidige kunder, folk som ønsker å jobbe for selskapet, flyplasser, reiselivsorganisasjoner, medier, politikere og myndigheter – på begge sider av Atlanterhavet.
– Vi er takknemlige for den gode responsen vi har fått, og den motiverer alle oss som jobber i Norse, sier Larsen.
Alle ansatte vil ha faste stillinger i flyselskapet. Selskapet er opptatt av å tilrettelegge for et konstruktivt og godt forhold mellom arbeidsgiver og ansatte, og har inngått en avtale med den største amerikanske fagforeningen for kabinpersonale, AFA. I tillegg er selskapet i dialog med fagforeninger i andre land.
Ledergruppen og alle stillinger som må til for at selskapet kan få en driftstillatelse (AOC) er på plass. Norse har søkt om norsk AOC og er i ferd med å søke om en britisk AOC.
Norse vil ha om lag 1600 ansatte innen sommeren 2022.